zondag 20 maart 2022

Stoppen met pleasen

 Afgelopen week kocht ik een cadeautje voor mezelf, namelijk het boek Kies voor jezelf. Dit boek gaat over please-gedrag en hoe je daar (langzamerhand) wat meer mee kan stoppen. 


In de loop van deze week heb ik het hele boek doorgelezen en het voelde vrij regelmatig alsof het boek over mezelf ging. Een beetje eng was het. Dit sterkt mij in de gedachte dat ik inderdaad een enorme pleaser ben. Eentje die heen en weer zwalkt tussen verschillende please-stijlen: soms heb ik een periode dat ik er heel rebels tegenin ga, dan weer ben ik meer een vredestichter en dan weer meer een "klassieke" pleaser. 


Een van de dingen waar ik mee ben gestopt vanuit please-gedachtes is regelmatig bloggen. Inmiddels lezen er best veel vrienden, ex-collega's en familieleden mee en dat zorgt ervoor dat ik mezelf in mijn achterhoofd toch regelmatig afvraag hoe mijn blogs zullen overkomen. 😅Gevolg: ik raak geblokkeerd en schrijf helemaal niet meer. En dat terwijl ik er juist altijd zoveel plezier in heb om te schrijven en te bloggen. 


Zoals jullie dus wel hebben gemerkt ben ik de afgelopen dagen opeens weer aan het schrijven geslagen. Mocht iemand zich afvragen waarom dat is, dan weten jullie het nu 😁

3 opmerkingen:

  1. Soms heb je een karakter dat iedereen te vriend wil houden. Dat doe je door jezelf in allerlei bochten soms te wringen, en iedereen is tevreden, maar zelf ben je verdrietig, moe, heb je het idee dat je gefaald heb. Je loopt jezelf voorbij. Dit is geen verwijt, ik ben ook zo geweest en soms nog. Nee zeggen is moeilijk. Maar als je 1 keet echt kiest, zal niet iedereen blij zijn, maar jijzelf en je gezin wel. Je krijgt meer rust. Je zal altijd wel keuzes maken hoe hard je voor jezelf kiest. Doe het. En ik hoop dat je liefde voor jezelf vind

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed zeg! Geweldig als zo'n boek per direct een verandering teweeg helpt brengen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben een tijd geleden gestopt met belangrijk vinden over hoe een ander over mij denkt. Scheelt zoveel energie en die stop ik liever in leuke dingen met mijn gezin. Ik laat een ander in zijn waarde en hoop dat een ander dat bij mij doet. Blijf ook niet meer hangen in mensen die energie wegvreten en altijd aandacht vragen. Je hebt van die mensen die alleen maar negatief zijn en alles iit je weg vreten. Nu geef ik aandacht wanneer ik energie over heb maar als ik denk nu even niet dan is de deur echt even dicht. Ik besteed wel meer aandacht aan mensen die me versterken. Samen leuke dingen doen en daar heel erg van genieten en weer kunnen opladen. Niks fijner dan dat. Als je je niet meer prettig voelt bij iemand op tijd afstand nemen. Wellicht past de ander in een latere levensfase weer beter bij je. En je hoeft niet altijd je gelijk te hebben maar allebei een eigen mening hebben is ook prima. Wat voor de een werkt hoeft voor een ander niet te werken...

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)