maandag 16 januari 2023

Review: beter in je brein box

 Voor mijn verjaardag kreeg ik van mijn schoonmoeder de "Beter in je brein box" van Elise Cordaro. Dit is een doosje met 60 inspiratiekaartjes voor mensen met autisme, ADHD en / of een hooggevoelig brein. Het leek me leuk om hiermee aan de slag te gaan als eerste stapje naar een autisme-vriendelijker leven. 




Beter je in brein box

De beter in je brein box is een klein, leuk vormgegeven doosje met kaartjes die ongeveer de grootte zijn van speelkaarten. De kaarten zijn mooi vormgegeven met verschillende tinten groen, rood en roze. Dit sprak mij erg aan. De kaarten die over (ongeveer) hetzelfde onderwerp gaan hebben vaak dezelfde kleur; bijvoorbeeld kaartjes met tips zijn lichtgroen en er staat een lampje op. Kaartjes met uitspraken zijn iets donkerder groen en kaartjes over zelf-acceptatie zijn roze/rood.

Op de voorkant van de inspiratiekaartjes staat elke keer een korte uitspraak, en op de achterkant staat dan vaak wat meer informatie over deze uitspraak. Het gaat dan om tips, maar soms ook wat extra uitleg of een persoonlijke ervaring. Sommige kaartjes zijn wat herkenbaarder dan andere, maar ze zijn allemaal fijn om door te lezen. 

Wat kun je met de inspiratiekaartjes?

De inspiratiekaartjes kun je op meerdere manieren gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld door de set heen gaan en kijken welke tekst je aanspreekt, en daar dan iets meer over lezen. Je kunt zo'n kaartje ook een tijdje op een plek neerzetten waar je vaak langskomt, zodat je de boodschap meerdere keren per dag leest en er zo steeds bewuster van kunt worden van de boodschap op het kaartje. Een kaartje wat mij bijvoorbeeld erg aanspreekt is deze tekst:

Je kunt nooit iedereen gelukkig maken, 
dus focus je op de belangrijkste persoon: jezelf.
Maak jezelf gelukkig.

Een andere manier waarop de kaartjes fijn te gebruiken zijn is als gespreksstarter. Zelf heb ik ze een tijdje met Sander doorgenomen. Veel van de uitspraken zijn herkenbaar als autist. Soms herkende Sander mij er meer in dan dat ik dat zelf deed. Het leverde in elk geval interessante gesprekjes op aan de eettafel. 

Aanrader of niet?

Ik vind de kaartjes zelf een heel fijne manier om laagdrempelig een gesprekje te beginnen over neurodiversiteit en de manieren waarop dit tot uiting kan komen. Omdat het kleine kaartjes zijn is het uiteraard niet zo diepgaand als wanneer je een boek zou lezen over het onderwerp, maar dat kan juist ook fijn zijn, omdat een boek lezen voor sommige mensen best veel commitment vraagt. Op deze manier blijft het bij korte, hapklare brokjes en dat is soms ook erg prettig.


De Beter in je breinbox is voor 22,50 te koop bij Bol.com 

1 opmerking:

  1. Het hoeft ook niet altijd moeilijk en diepgaand te zijn. Beetje lucht en licht is het leven geven er zo ook kleur aan.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)