maandag 11 september 2023

project: afvallen

Ik was al nooit de slankste en onder invloed van medicatie die ik sinds maart slik ben ik nog eens  ongeveer 12 kilo aangekomen. Helaas merkte ik dit te laat, want ik heb een beetje met mijn hoofd in het zand geleefd die eerste maanden en dacht dat het wel meeviel, maar nu we batterijen in de weegschaal hebben gedaan weet ik het zeker, en ook aan mijn kleding merk ik het heel erg. 

Ik wil toch, ondanks dat het lastig is met de medicatie die ik slik, gaan proberen om af te vallen. Het gaat lastig worden, maar ik hoop dat de knop nu wel om is. Mijn grote motivatie is dat Tobias heeft aangegeven dat hij voor het eerst in Joris en de Draak wil in de Efteling, en ik weet momenteel niet of ik in die best wel krappe stoeltjes pas. Daarom wil ik graag voor december proberen om (minstens) 5 kilo kwijt te raken, zodat de kans dat ik met hem mee kan zo groot mogelijk is. 

Ik weet dat het lastig gaat worden, maar het is (hoop ik) niet onmogelijk. Ik probeer nu elke dag een uur te gaan wandelen of fietsen, en ik heb ook een hometrainer gekocht. Dus ik wissel het een beetje af, bijvoorbeeld de ene dag een half uur home trainer en een half uur wandelen, de andere dag een uurtje fietsen. Maar in elk geval elke dag een uur lichaamsbeweging bovenop mijn normale lichaamsbeweging. 

Als iemand nog andere tips heeft mbt afvallen met medicatie die dit tegenwerkt, hoor ik het graag. In mijn geval gaat het om een prikkeldemper die zorgt voor minder verzadigingsgevoel en die ook de stofwisseling langzamer maakt. Ik wil er ook niet mee stoppen, omdat het erg goed helpt tegen prikkels en ik er ook wel heel veel rust van ervaar en er dus ook echt baat bij heb. 

13 opmerkingen:

  1. Ik zou je arts hierbij betrekken, om te voorkomen dat je in het beruchte jojen belandt. Uiteindelijk gaat het om je totale gezondheid en welbevinden, en niet alleen om een cijfer op de weegschaal of het stoeltje inde attractie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Daantje,
    Ik lees al een hele tijd bij je maar ik reageer eigenlijk nooit.
    Nu je vraag over afvallen ik dacht hup in de pen, wat bij mij (ik moet er wel eerlijk bij zeggen ik gebruik geen medicijnen) heel goed geholpen heeft op mijn nuchtere maag wandelen.
    Ik had problemen met een te hoog cholesterol en wilde geen medicijnen gaan gebruiken dus ik ben anders gaan eten en veel heel veel gaan wandelen en bewust op mijn nuchtere maag. Dus s’morgens uit bed gelijk aan de wandel en dat heeft mij heel goed geholpen, ik had ook het idee dat ik als ik dat deed minder honger had over de hele dag. Dit is mij heel goed bevallen. Heel veel succes want ik kan mij voorstellen dat je je er niet prettig bij voelt.
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maak een afspraak met een diëtiste. Dan heb je èn deskundig advies (passend bij je medicatie), èn een stok achter de deur. Kijk - behalve naar beweging - ook echt naar de calorieënkant. En zoek een vorm van beweging die je niet te akelig vindt en die in routine is in te bouwen. Een sport die je niet kunt doen als het regent, is funest als de herfst eraan komt. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Om je een hart onder de riem te steken/de druk wat minder groot te maken: mijn schoonzus is er afgelopen jaar met kledingmaat 52 in gegaan en dat ging prima :). Een diëtist is trouwens in elk basispakket dus wellicht heeft zij nog tips. Of de arts die de medicatie heeft voorgeschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Misschien dan toch eens met een diëtiste overleggen, hoe je je voeding goed kunt afstemmen. Want dat zul je, als ik het zo lees, ook op een nieuwe manier vorm moeten geven die past bij de nieuwe omstandigheden.
    Heel veel sterkte en heel veel succes! Maar alles begint met de juiste ‘mindset’ en die is zo te lezen ruim op orde!

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb je al eens naar koolhydraatarm eten gekeken? Je eet dan meer eiwitten en vetten, de eerste verminderen je hongergevoel en de vetten zorgen dat je je snel vol voelt.
    Maar wel goed inlezen want het is, zeker met medicijnen, een hele goede methode methode maar je moet het wel goed doen. Google ook eens op The New Food, die hebben ook weekmenu's en leuke receptenboekjes/PDF's

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goedemorgen Daan, had gisteren graag even afgestapt om een babbeltje te maken. Ik herkende je door je zonnenbril te laat en moest om even over elven bij de tandarts zijn. Achter station. Heb je blog weer gelezen en succes met alles. Lieve groet Lidy
    .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Lidy, ik zag ook pas vrij laat dat jij het was. Volgende keer beter :D

      Verwijderen
  8. Kwam vast door mijn nieuwe fietshelm
    Was even wennen maar nu merk ik het niet meer dat ik hem op heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Elke dag wandelen is volgens mij al supergoed! Veel succes gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Daantje,

    Ik ben 10 kg afgevallen met behulp van de gratis eetwijzer van het Voedingscentrum.
    Je krijgt een goed inzicht wat je moet eten en of je alle gezonde voedingsstoffen in juiste hoeveelheid hebt binnengekregen.Tips om af te vallen ectr. Je krijgt een goed inzicht.
    Bewegen is natuurlijk heel goed maar om af te vallen zul je ook echt minder calorieën binnen moeten krijgen.

    Bij mij ging ook net als bij jou, opeens een knop om.
    En deze app heeft mij geweldig geholpen om kilo's kwijt te raken.

    Veel succes 🍀

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip, Ik vul inderdaad ook de eetmeter in :)

      Verwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)