woensdag 15 november 2023

3 redenen waarom wij dit jaar geen kerstboom hebben

 We zijn er vroeg bij dit jaar, want ik ben al begonnen met het versieren voor Kerstmis. Nu Tobias niet meer in Sinterklaas gelooft en aangezien we het heel erg druk hebben in december vond ik dat we wel eens een keertje iets eerder konden beginnen dan andere jaren. Toch gaan we dit jaar hoogstwaarschijnlijk geen kerstboom neerzetten en houden we het gezellig bij de guirlandes die ik heb gekocht. Waarom dat is zal ik hieronder uitleggen.





Reden 1: onze terrorpoes 

Vorig jaar was Mellow nog (redelijk) klein rond de feestdagen. Inmiddels is ze uitgegroeid tot een flink uit de kluisen gewassen mainecoon en zijn we bang dat de boom omvalt als ze erin zou klimmen. Vorig jaar gooide ze ook alle ballen uit de boom en daar heb ik gewoon weinig zin in om dat dit jaar weer te hebben.

Reden 2: ruimtegebrek

Ook deze reden heeft eigenlijk met Mellow te maken. We hebben een half jaar geleden een krabpaleis voor haar gekocht en dat staat nu op de plek waar normaal gesproken de kerstboom wordt neergezet. Zo'n flinke krabpaal zet je ook niet 'even' ergens anders neer, dus we hebben ook flink ruimtegebrek om onze huidige kerstboom ergens neer te zetten. 

Reden 3: prikkels

Afgelopen jaar heb ik gemerkt dat een kerstboom ook veel prikkels geeft, Het uitpakken en neerzetten van de kerstboom vind ik altijd al een stressvolle gebeurtenis. Daarna als ie staat is opeens de hele kamer heel anders dan anders. Er staat een gevaarte midden in de kamer waar je elke keer omheen moet lopen... Het geeft ook wel een hoop gezelligheid, maar ook zonder kerstboom kunnen we het huis gezellig versieren. Dit jaar is dus een experiment om te bekijken of de kerstsfeer in huis brengen zonder boom ook lukt. 


Hebben jullie de kerstboom ook wel eens een jaar (of vaker) overgeslagen?

9 opmerkingen:

  1. Sla deze al jaren over. Sinds de kinderen het huis uit waren. Heerlijk rustig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi krabpaleis heeft jullie Mellow!
    Ik vind het ook altijd wel een heel gedoe, maar de kinderen vinden de kerstboom ook wel weer heel gezellig, dus zetten we hem er dit jaar maar weer neer. En zelf kan ik er dan ook wel van genieten hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In ons oude huis hebben we wel een aantal jaren een heel klein boompje gehad vanwege ruimtegebrek en op vakantie zijn met de kerst.
    In dit huis hebben we een ruime woonkamer endaar staat een grote boom niet in de weg.
    Nu moet ik nog niet aan kerstversiering denken.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We moeten nog even denken waar we 'm zetten dit jaar in het nieuwe huis, maar er komt zeker een boom. De afgelopen jaren was ik steeds op zoek naar extra versiermateriaal ivm een zeer grote woonkamer (75m2), maar die is in dit huis gehalveerd, dus ik heb zowaar een keer genoeg. Het is echter wel een gegeven dat de boom pas welkom is op 6 december, dus tot die tijd mag 'ie acclimatiseren in de bijkeuken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee, ik heb het weleens overwogen maar dan wilden de kinderen toch graag een kerstboom.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben een boompje van 60cm en dit jaar willen ze hier een grotere. Die komt dan maar in de voortuin want in huis hebben we de plek er niet voor

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij slaan al jaren over. Zelfde redenen eigenlijk, alleen hebben wij een hond. Die sloopt niet, maar heeft wel een zwiepende staart. We zouden zijn plekje tijdelijk kunnen verplaatsen, maar dat vind ik ook wat zielig, hij is gehecht aan zijn plekje. En ik heb een hekel aan het gedoe dat bij het opzetten en opruimen van zo’n boom komt kijken, dat weegt voor mij niet op tegen de sfeer die een mooie boom uitstraalt. Ik zet wel andere dingetjes neer, maar dan niet op de grond. Wie weet als de hond er niet meer is, hij is 11, maar dan echt alleen als de kinderen het heel graag zouden willen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar met een hond. De hond van mijn ouders sloeg soms ook wel eens ballen uit de boom met zijn zwiepende staart.

      Verwijderen
  8. Nou...hier komen dit jaar weer twee kerstbomen. Maar met een woonkamer van 9 meter lang en 4 meter breed hebben we er ook de ruimte voor. In januari vind ik het juist altijd maar weer leeg, kaal en saai :(. Wel komen ze allebei op een tafeltje van +/- 40 cm hoog te staan want er loopt hier een konijntje rond die anders aan de takken gaat trekken. Met natuurlijk gevaar van omvallen en dennennaalden zijn ook nog eens niet erg gezond voor konijnenbuikjes dus dat beperken we liever tot een minimum.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)