woensdag 5 juni 2024

Afvallen update 12:

Resultaat

De eerste week was ik 0,6 kilo afgevallen. De tweede week slechts 100 gram. In totaal ben ik 10,2 kilo kwijt sinds begin januari. 

Naast het gewicht wil ik ook graag even deze voor- en tussenfoto delen:



Eten

Ik probeer me netjes aan het aantal kcal te houden dat de diëtiste heeft aangegeven dat goed voor mij is. Als ik dat doe gaat het goed met afvallen, zoals in de eerste week. De tweede week ging het qua eten een stuk slechter. Door de gezondheidssituatie van Sander hebben we een aantal keer gekozen voor gemaksvoeding en dat zie je dan ook gelijk terug op de weegschaal helaas. 


Wel eet ik nog steeds regelmatig recepten van Project Gezond. We aten bijvoorbeeld springrolls met een pindadip uit het boek Heerlijke Zomer. Dit werd per direct een van mijn favoriete recepten. Ik werd er zo onwijs blij van! Helaas zijn ze niet zo fotogeniek, dus een foto heb ik niet gemaakt.


Pasta met asperges en erwtjes 

Ananasi, oftewel: nasi met ananas. Erg lekker

Naast eten is natuurlijk drinken ook heel belangrijk. Ik kocht een grote waterfles om op tafel te zetten, zodat ik dagelijks word herinnerd om meer water te drinken. Op de zijkant staan tijdstippen, zodat je ook gemotiveerd wordt om elke 2 uur iets te drinken. Tot nu toe werkt het wel goed.  


Bewegen

Het gaat gelukkig steeds beter met mijn hielspoor waardoor ik weer wat vaker ga wandelen. Ik richt me nog steeds op 6.000 stappen, maar er zaten ook dagen tussen waarin ik het dubbele daarvan haalde. Maar er waren ook een aantal dagen dat ik slechts de helft haalde. Dit was dus heel afwisselend gegaan. Ik heb wel gemerkt dat het juist op dagen dat er wat meer stress is wel heel belangrijk is om wel te gaan wandelen, dat werkt echt stressverlagend. 

Ontspanning

Helaas had ik iets teveel hooi op mijn vork genomen en teveel afspraken in de planning staan, waardoor ik best veel spanning had. Ik heb hierdoor een aantal dagen gehad dat er weinig uit mijn handen kwam en het wandelen ging hierdoor ook niet goed. Ook heb ik door stress een keer teveel chocolade gegeten. Dit is een oud patroon waar ik weer even in terugviel, maar nu is het zaak om hier geen gewoonte van te maken. Helaas gebeurde het later in de week nog een keer, alleen toen met eten afhalen, omdat we die middag naar het ziekenhuis moesten voor Sander. Zo zie je maar dat stress echt wel invloed heeft op het wel / geen gezonde keuzes maken. Ik wil hier graag beter in worden. 

Ik heb dit ook besproken met mijn autisme-coach. Zij heeft me een aantal tips gegeven om weer wat beter in mijn vel te komen. Ik moet even de batterij terug opladen naar 100% in plaats van elke keer tot 30% en hem daarna weer leegtrekken. Maar dat is best lastig als er iets met de gezondheid van je man niet goed gaat, ik krijg daar veel stress van. 


Ik ga weer met frisse moed verder! 

14 opmerkingen:

  1. Gadverdarrie Ananasi, Ik hou totaal niet van deze nieuw
    bedachte combinaties. Net zoals een pizza Hawai of Shoarma. Hou het graag bij jarenlang beproefde recepten en niet en en en

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tsja, zoveel mensen zoveel smaken / meningen. Het zou niet in mij opkomen om tegen iemand te zeggen gadverdarrie eet je nou alweer een bloemkool prakkie? Het is mijn smaak niet, maar als een ander daar blij van word, laat ik die persoon gewoon in zijn/haar waarde

      Verwijderen
    2. Onze zoon kookte laatst kip met mango en rijst voor ons. Best lekker!

      Verwijderen
    3. Hm.. rijst met ananasstukjes heb ik in de jaren 70 al eens gegeten. Was wel ananas uit blik denk ik. Het was geen nasi, maar het smaakte verrassend fris. Maar goed, ik snap ook wel dat iemand zich liever bij een klassieke versie houdt. Maar 'gadverdarrie' hoeft toch niet? Groet, Ine

      Verwijderen
  2. Goed bezig
    Ook met kleinere stappen kom je er!!

    En idd ieder zijn smaak:)
    Gr anne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die ananasi ziet er erg smakelijk uit. Ik ga eens googlen. Lijkt me iets dat kinderen ook makkelijk eten.

    In elk geval, je bent goed bezig. Dips heeft iedereen, zolang je de draad maar kunt oppakken is dat niks om extra stress van te krijgen.

    Hoop dat de gezondheid van Sander goed is/ goed komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sanders gezondheid lijkt sinds de ingreep van afgelopen maandag ook veel beter te gaan, dus dat is wel heel fijn. :) Ik heb de draad inmiddels inderdaad al aardig opgepakt

      Verwijderen
  4. Goed om te lezen dat het met Sander beter gaat! Ik vind je foto's heel sprekend. Leuk ook dat je je haar wat korter hebt in de nek, staat je heel goed!
    We hebben soms een maaltijd pakket in stressvolle weken. Wel met voldoende groente en zelf koken, toch makkelijk. Prettig als je het te druk hebt om zelf iets te verzinnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het moet toch leuk zijn, die voor- en nafoto's, om het verschil te zien verschijnen! Het zichtbare resultaat van je inspanningen. Het kan niet elke dag goed gaan, dat merk ik hier ook. Maar dan was dat gewoon die dag en doe je de volgende dag weer je best.

    Het helpt mij om een maaltijd op voorraad te hebben die wél gezond/mager is, maar ook houdbaar, zodat je daar op kan terugvallen als je een keer in tijdnood komt.

    Fijn dat het weer beter gaat met Sander.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het is zeker leuk. Wat voor maaltijden heb jij dan die gezond zijn en langer houdbaar? Ik kan wel wat inspiratie gebruiken :)

      Verwijderen
    2. Eigenlijk is het gewoon simpel. Maak een goede pastasaus met veel groente en bewaar deze ingevroren of geweckt, zorg dat je wat kip in de vriezer hebt, wat diepvriesgroente en (volkoren) pasta/rijst op voorraad. Het zal geen hoogstaand diner zijn, maar het is voedzaam, snel klaar en houdt het schuldgevoel buiten de deur :)

      Verwijderen
  6. Wauw wat een boel! Gefeliciteerd zeg! Mijn man is ± 5 kilo kwijt. Jij bent dus een stuk meer afgevallen sinds januari.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Evt. Tip voor hielspoor..ik ben bestraald in het zh (als bij kanker) heb er geen last meer van

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)