dinsdag 4 juni 2024

Olijfolie in een sprayflesje

 De laatste tijd zie ik op Facebook steeds reclame voorbij komen voor olie in een sprayflesje. Dit is een product dat wordt verkocht bij verschillende bedrijven die producten voor het afvallen verkopen. De bedoeling van zo'n flesje is dat je minder olie gaat gebruiken en daardoor dus ook minder calorieën binnenkrijgt. Olie is namelijk nogal veel calorieēn! Een klein scheutje olie kan al snel 100 kcal opleveren. Dus het kan best lonen om minder olie te gebruiken.


Het enige probleem dat ik heb met dit flesje is dat het enorm duur is! Olie is momenteel natuurlijk sowieso al heel duur, maar voor zo'n sprayflacon betaal je al snel 30 euro per liter, terwijl je voor 9 euro een liter olijfolie in de supermarkt hebt. (En zelfs dat vind ik al erg duur, maargoed, het is even niet anders!) Natuurlijk gebruik je er doordat je beter kan doseren ook minder van, maar dan alsnog vind ik het erg aan de prijs. 


Omdat ik toch wel wil proberen of het iets is om de olijfolie te sprayen in plaats van te gieten, hebben we nu een sprayflesje gekocht, waar we dan gewoon de olijfolie uit een grote fles in over kunnen gieten. Zo hebben we wel het voordeel van het beter kunnen doseren, maar zonder de het nadeel van de hoge prijs. Ik was wel een beetje sceptisch of het zou werken, omdat olijfolie natuurlijk dikker is dan water. Maar het werkt eigenlijk prima. Ik kan er goed mee doseren. Het enige nadeel is dat het niet echt verneveld zoals water dat zou doen, maar als een 'blobje' eruit komt. Maar ik gebruik nu zeker minder olijfolie dan wanneer ik het uit de fles giet, dus dat is al een voordeel: voor de lijn én voor mijn portemonee. 

7 opmerkingen:

  1. Tip van een kookcursus die ik jaren 80 volgde: een potje met plastic dekseltje (zijn die er nog?) half vullen met olie. Snee maken in het plastic deksel en dan een kwastje erin. Elke keer de pan invetten met het kwastje. Wel oppassen voor schroeien kwastje, dus voor de pan verhit wordt, het kwasten doen. Is er geen plastic deksel dan zou je het kwastje ook in een afgesloten potje kunnen doen.Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kunt ook gewoon afmeten met een lepel.Eetlepel of theelepel. Met een spray krijg je inderdaad een blob en de spray raakt verstopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik druppel wat in de pan en met pannenlikker verdeel ik dat goed Maar het ligt er heel erg aan wat ik bak, uien hebben gewoon vocht nodig om lekker te stoven

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Slim, zo'n flesje zelf kopen en vullen.
    Ik zie dat ook voorbijkomen maar ik ben nogal wars van trends, fratsen en gadgets die aangeprezen worden. Veel is een verdienmodel voor de bedenker/producent. Ik heb al jaren een siliconen kwastje dat ik gebruik om pannen en bakblikken in te vetten. Een siliconen kwastje kan tegen hitte.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik gebruik een marinade potje van Bodum, werkt perfect. Is dus een potje met kwastje en deksel. Ik strijk de pannen en bakblikken hiermee in.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze: https://www.bodum.com/nl/nl/11203-01sa-10-bistro?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIuujG3tnDhgMVbZCDBx0fLA-6EAQYASABEgJm6_D_BwE

    Dan heb je geen genevel van olie of een verstopte spray.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ziet er ook handig uit inderdaad, bedankt voor de tip

      Verwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)