dinsdag 27 augustus 2024

Afbouwen met slaapmedicatie

 Ongeveer anderhalf jaar geleden kreeg ik, na een oorontsteking, een heel vervelende piep in mijn oor. Dusdanig vervelend dat ik er helemaal niet van sliep. Een arts heeft mij toen medicatie voorgeschreven die enerzijds prikkeldempend werkt, en aan de andere kant ook als bijwerking heeft dat je er goed van kan slapen. Sindsdien sliep ik als een roosje. 


Enige nadeel: deze medicatie zorgt ook voor gewichtstoename en afvlakking van het gevoelsleven. Na anderhalf jaar wilde ik eigenlijk wel weer eens kijken of het mij ook zonder deze medicatie lukt. Ik ben nu dus anderhalve maand langzaam aan het afbouwen (in overleg met een arts!) en sinds afgelopen weekend helemaal gestopt. De piep ben ik inmiddels toch wel aardig aan gewend geraakt geloof ik. 


Aan het tijdstip van deze blogpost kunnen jullie misschien al een beetje afleiden hoe het gaat: ik was vanochtend om 6 uur al wakker. 😓 Ik hoop echt dat het gewoon een tijdelijk iets is en dat mijn lichaam even moet wennen aan het gebrek aan dit stofje, maar het is wel een flinke overstap als je de afgelopen jaren gewend bent geraakt aan dat je soms zelfs wel tot 11 uur kan slapen. 


Ik hoop dat ik er snel weer aan gewend ben om zonder deze medicatie door het leven te gaan. Het heeft me door een lastige periode heen geholpen maar nu is het weer tijd om het zelf te doen. 



6 opmerkingen:

  1. Ik kan me voorstellen dat het lastig is, maar zeker wel de moeite waard om van de medicatie af te komen. Fijn dat de arts je begeleid met afbouwen, want ik heb altijd begrepen dat dit zeker niet makkelijk is en met beleid gedaan moet worden.
    P.S. Ongevraagde tips zijn meestal irritant, maar mag ik er toch eentje over de schutting gooien? Wat bij mij helpt is de Nothing Much Happens Podcast luisteren bij slaapproblemen. En laat de tip gerust in het gras liggen als je hem irritant vindt : )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal er eens naar kijken als het me te lang gaat duren :) Bedankt voor de tip

      Verwijderen
    2. Misschien niet voor Daantje de juiste tip maar voor mij wel één die ik ga luisteren. Dank je wel.

      Verwijderen
  2. Ik heb ook een piep in mijn rechteroor. Dit is een restant van een kaakcorrectie. Voorheen was het veel erger. Ik merk dat als ik ontspan de piep minder wordt. Ook leer je er inderdaad mee omgaan. Nu erger ik me gewoon weer ouderwets aan andere geluiden zoals een gepiep dat van buiten komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat heb ik ook! Grappig verhaal: vanderweek was er een piep buiten. Op een gegeven moment zei Sander: jeetje wat een irritante piep. Dus ik zei: o kan jij die ook horen, ik dacht dat het mijn oor was!! toen zei Sander: wow, als dit de piep is die jij de hele dag hoort, dan snap ik dat je daar gek va werd.... Maargoed, alles went blijkbaar op een gegeven moment. Bij mij zit ie ook rechts trouwens.

      Verwijderen
  3. Oef, zolang slaapmedicatie gebruiken ! Goed dat je samen .et de huisarts probeert te stoppen ! Zo'n piep is super irritant . Heb er zelf ook al jaren last van. Hopen dat het hanteerbaar voor je is.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)