woensdag 14 augustus 2024

afvallen - update 17

 Resultaat

Zoals ik al had gezegd ga ik me nu niet focussen op afvallen, maar op zoveel mogelijk op gewicht blijven. Dit is niet altijd even makkelijk omdat we veel buiten de deur hebben gegeten en ook twee dagen all in naar de sauna zijn geweest.

De eerste week was ik 300 gram kwijt. 
De tweede week was ik (wonderbaarlijk!) 400 gram kwijt.


Eten

Qua eten heb ik thuis mijn best gedaan om normaal te eten, maar we hebben ook veel buiten de deur gegeten. Ik heb geen enkele keer een maaltijd van Project Gezond gegeten, al zijn gister wel de boodschappen weer binnengekomen om dit weer op te gaan pakken. 

Ik merk ook dat ik het lastig vind om boven de pannen te gaan staan als het zo warm is zoals afgelopen maandag en dinsdag. Dan kies ik toch snel voor soep met een broodje. 


Bewegen

Qua beweging ging het wel redelijk. De eerste week liep ik 7.529 stappen per dag gemiddeld. De tweede week 5.536. Dat het de tweede week lager was kwam doordat ik in de sauna geen stappenteller om heb gehad en ook weinig heb gelopen die twee dagen. Na de vakantie wil ik ook weer vaker een Youtube workout gaan doen en verder gaan met ringfit adventure. 


Stress

Het gaat niet goed met de gezondheid van mijn schoonvader en dit geeft veel stress. Een voorbeeld hiervan is dat we werden gebeld dat mijn schoonvader met spoed was opgenomen in het ziekenhuis. We wisten niet of we er snel heen zouden moeten, dus hebben we die dag patat gehaald, zodat we geen tijd zouden verspillen aan koken. 

Ook de vakantie is voor mij gewoon een stressvolle periode. Dat ligt totaal niet aan Tobias, maar aan het gebrek aan ritme en vastigheid. Hierdoor vind ik het ook lastiger om goed voor mezelf te zorgen. Vanaf volgende week zou er weer wat meer regelmaat in de dagen moeten komen. 

9 opmerkingen:

  1. Je schrijft dat er dus maar patat is gehaald. Gokje, vervolgens niet echt van kunnen genieten? Voor dit soort gevallen heb ik altijd noodoplossingen in huis, die weinig tijd en moeite kosten. Als het dan halverwege het bereiden blijft staan, dan is dat maar zo. Onder andere zakken met groente, bonen en tomatensaus (van zeer bekend merk ;) ) in de voorraadkast die je alleen hoeft op te warmen, wat met pasta in minder dan 15 minuten op tafel staat. Ook is er altijd brood (even in de broodrooster) en soep in de diepvries (met magnetron is dat zo warm). Genieten van het eten kun je in deze gevallen toch wel vergeten. Dan maar snel, goedkoop en niet al te ongezond. Als alles uiteindelijk goed is gekomen kun je altijd nog een keer een frietje halen om dat te vieren, dan geniet je er ook meer van.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Normaalgesproken heb ik allerlei pastasauzen, soepen en curry in mijn vriezer. Daar hoeft enkel pasta of rijst bij en dan kun je in 20 minuten aan tafel. Echter voor de vakantie uit eten we de vriezer leeg, maak ik die schoon en gaat ie bij thuiskomst pas weer aan.. Bovendien laat mijn man eens per winter de vriezer openstaan en dan kan je na een volle dag alles weggooien en de vriezer uitzetten om te ontdooien.
      Soms grijp je gewoon mis.

      Verwijderen
    2. Ik heb wel mijn best gedaan om ondanks de vervelende reden toch te genieten van het eten. Dat lukte redelijk.

      Verwijderen
  2. Als het zo warm is doe ik vaak een salade 🥗 met een blikje vis. Voor noodsituaties en heel weinig tijd heb ik zakjes soepgroente op voorraad. Even roerbakken met een omelet of rul gehakt, is zo gepiept. Veel sneller dan patat halen. Dat van de regelmaat herken ik wel, vooral na uitstapjes en warm weer. Sterkte ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat valt mee/tegen als je praktisch naast de snackbar woont ;)

      Verwijderen
    2. Oei, ja dat is wel een valkuil.gelukkig vind ik patat niet zo lekker.

      Verwijderen
    3. Ik gelukkig ook niet dusdanig lekker dat ik het wekelijks zou willen eten, maar soms heb ik er echt trek in. Eens per maand / 2 maanden denk ik. Het is ook duur bij de snackbar, dat houdt me ook tegen

      Verwijderen
  3. Ik maak vaak een wrap met een vullende vulling zoals kikkererwten, feta en tomaat. Dan kook ik wat broccoli en maak ik een salade. Ook lekker en snel en voedzaam is een zoete aardappel een paar minuten in de magnetron en dan een topping erover zoals tonijn en mais aangemaakt met een beetje mayo en yoghurt. Salade erbij en klaar. Wokken vind ik ook snel en makkelijk. Maar ik heb wel altijd heel veel groente op voorraad. Spitskool, paksoi, Chinese kool, wortels, ui.... blijft lang goed en is zo klaar in de wok. Eitje erdoor of erbij en wat rijst of noedels. Zo gepiept.
    En als je dan niet zo gezond eet, dan wel genieten hoor, dat mag jij ook hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, ik snap heel goed dat je de zomervakantie lastig vindt door het gebrek aan structuur. Dat had ik ook altijd heel erg toen de kinderen nog kleiner waren en vakantie hadden.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)