donderdag 22 augustus 2024

Mijn eigen schooltas: leuke herinneringen

 Door mijn blogpost over Tobias' rugzak, en jullie reacties hierop, kwamen er ook weer leuke herinneringen aan mijn eigen schooltassen tevoorschijn. 😁 Deel ook vooral jullie eigen herinneringen in de comments, ik vind dat zo leuk om te lezen en het haalt bij mij zelf dan ook weer extra herinneringen op. 


Mijn rugzak was een trouwe metgezel gedurende mijn middelbare schooljaren. Het was een Eastpak, natuurlijk, want dat was dé rugzak om te hebben op mijn middelbare school. Iedereen had er een, maar het was juist de kunst om je rugzak uniek te maken. Ik deed dat door er patches op te laten naaien door mijn moeder. Zo had ik een patch van de Red Hot Chili Peppers en ook eentje van Rammstein. Het was mijn manier om mijn identiteit uit te drukken, een stukje van mezelf dat ik overal mee naartoe droeg.


Een andere manier waarop ik uniek was met mijn rugzak, was dat ik hem ook een tijdje op mijn buik heb gedragen. Dit staat zelfs in het jaarboek dat we aan het eind van de middelbare school kregen: "ik val op omdat ik mijn rugzak op mijn buik draag". Ach ja, ik was jong, zullen we het daar maar op houden? Ik weet nu eigenlijk ook niet meer wat me destijds bezielde 😂


Iets wat minder uniek was, was het weghalen van de twee streepjes van de E van EASTPAK waardoor er LASTPAK kwam te staan. Ik weet niet meer precies wie daarmee was begonnen, maar op een gegeven moment had iedereen opeens 'lastpak' op zijn / haar tas staan. 😂


Tussendoor heb ik ook een tijdje een postman bag gehad, maar hier kreeg ik al vrij snel spijt van, omdat dit erg veel gewicht op 1 schouder legt. Dus al snel ben ik toen weer terug overgestapt op de oude vertrouwde rugzak - en eigenlijk draag ik die nog steeds het liefst, ik vind het praktisch, er kan veel in en het gewicht zit mooi over 2 schouders verdeeld. 

7 opmerkingen:

  1. Toen ik op de middelbare begon was zo'n ouderwetse bruine leren tas verplicht, daar kon je natuurlijk wel van alles op schrijven en tekenen, maar daar was ik als brugger nog veel te bleu voor.
    Ik ben daarna naar een andere school gegaan zonder die verplichting. Daar was de linnen schoudertas populair. Ook wel zo'n totebag, rugzakken zag je nauwelijks, alleen van die hele grote bij de scouting, met zo'n extern metalen frame.
    Vervolgens ben ik weer van middelbare school veranderd en toen had iedereen nog steeds zo'n linnen schoudertas van bagsac, of van datzelfde merk de iets grotere rugzak met 2 van die kleine vakjes aan de voorkant. https://www.froufrous.nl/product/vintage-rugzak-van-donkerblauw-katoen-met-leren-details/

    Daar wilde ik niet meegezien worden dus ik had een leren koffertje, gewoon zo'n box model als dit https://www.ebay.co.uk/itm/305546288037?chn=ps&_ul=GB&mkevt=1&mkcid=28



    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen rugzak maar een dure, leren schooltas met 2 grote vakken en 2 kleinere. Dat was in 1962, ging voor het eerst naar de middelbare school. Schooltas onder snelbinders op het regenpak, geel en stijf! 12 kilometer fietsen op een diets met terugtraprem zonder versnellingen. Op een gegeven moment schreef ik (mijn klasgenoten ook) de namen van favoriete bands op de tas. Pretty Things, Rolling Stones etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Net als Thea een dure leren, bruine schooltas. Toen ik in begin jaren 80 naar de middelbare school ging waren die bij ons op school verplicht. Wij kliederen er van alles op en hielden hem vooral niet vast aan het handvat, maar onder je arm. Loodzwaar met alle boeken én een tekendoos. Er waren destijds geen kluisjes voor je spullen. Ook niet voor je gymspullen en regenkleding, dat hing dan aan de kapstok tot je het nodig had.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo'n leren aktentas heb ik ook wel gehad maar geen idee of dat verplicht was, ik zat op Montessori onderwijs en daar waren niet zoveel verplichtingen. Ik weet wel dat mijn vader hem ook gebruikte dus misschien was het wel zijn tas.
    Veel met boeken slepen hadden we ook geen last van en ook geen huiswerk, voordelen van dat soort onderwijs. Alleen als je een taak moest afmaken moest je thuis het doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leren schooltas tot en met de derde, daarna linnen tasjes. Afspreken wie de bosatlas mee zou nemen op welke dag, hopen dat de oostindische inkt niet zou lekken. En uiteraard het lunchdoosje met de muffe boterhammen. Vooral.in de derde en vierde klas hadden we geeuwhonger, daarna stabiliseerde de groei wat en daarmee de honger.
    Ik had jaren een lerarenagenda, volgeplakt en geschreven met van alles. Een papieren driehoek gevouwen voor de geodriehoek. En een spiegeltje er in geplakt zodat ik kon monitoren of mijn acne nog binnen de perken bleef. Wat waren daar ook veel huismiddeltjes voor, want je kreeg natuurlijk net een pukkel als het schoolfeest was!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In mijn tijd had iedereen zo'n leren aktentas. Bizar eigenlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk onderwerp!

    Op mijn eerste middelbare school waren (loeizware!) leren boekentassen nog verplicht. Je kon kiezen: licht bruin, cognac-bruin, of zwart. Zwart was het duurste, dat 'mocht' bijna niemand van zijn ouders....maar, ik had er eentje! Mijn moeder vond zo'n zware tas (met hengsel en dus op 1 schouder met scheef lopen onder het gewicht) maar overdreven en zeer slecht voor de puber-rug in ontwikkeling. Dus mijn moeder is nog met de school in discussie gegaan...maar helaas. Dus dan mocht ik de mooiste, als ik dan toch met zo'n ding moest zeulen!

    Mijn tweede middelbare school had deze (best eigenlijk rare) eisen niet en daar was Kipling helemaal in! Liefst zo'n super grote (zo eentje heeft mijn zusje later gehad en gebruik ik nu wekelijks voor de boodschappen die ik te voet doe, lekker over 2 schouders verdeeld iid). Ik had een iets kleinere (ik wilde donker-groen en daar viel je ook al een beetje positief mee op tussen het blauw en zwart). Ook die tas heb ik nog en ook deze komt met kleinere boodschappen wel eens uit de kast.

    Ook de eastpak rugzakken ken ik, die had ik al vanaf de eerste middelbare school als gymtas. Ook in donker-groen (zie je het thema ;) ) en ook die hangt nog in de kast maar de rits begint slecht te worden. Ik overweeg nog of ik er een nieuwe rits in zal laten zetten. Deze gebruik ik nu nog steeds, vooral als we eens een keer een auto hebben (geen in huishouden maar lenen of huren) dan zitten de spullen (flesjes water, krentenbollen, ed) daarin en staat de tas bij mijn voeten.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)