woensdag 21 augustus 2024

Schooltas: voorsorteren voor de middelbare school?

Vlak voor het einde van het vorige schooljaar ging Tobias' schooltas kapot. Dat betekent dat we nu een nieuwe moeten kopen, maar we twijfelen eigenlijk al de hele vakantie over wat de beste keuze is. Gaan we voor een vrolijke kindertas, of kiezen we meteen voor een stevige Eastpak rugtas die hij later ook op de middelbare school kan gebruiken?


Argumenten voor een kindertas / tegen Eastpak:
  • Het past beter bij Tobias' leeftijd
  • Tobias vindt het (misschien) leuker 
  • Hij kan voor een tas kiezen met een plaatje van iets dat hij leuk vindt
  • Een Eastpak tas is misschien nog iets te groot voor Tobias' huidige postuur

Argumenten voor een Eastpak:
  • Hij gaat langer mee, dus duurzamere keuze
  • We hoeven dan volgend jaar niet wéér een nieuwe tas te kopen
  •  Hij kan vast aan deze tas wennen

Natuurlijk is het belangrijkste wat Tobias zelf wil, dus daar gaan we het vanavond even met hem over hebben om dan de juiste keuze te maken. Wat zou voor jullie de doorslaggevende factor zijn, naast wat het kind zelf wil natuurlijk? 

17 opmerkingen:

  1. Onze zoon gaat naar groep 8 en helaas begaf zijn rugzak het ook net voor de vakantie. Hij heeft een gewone uitgezocht, hij wilde graag een zwart met een groot sportmerklogo. Onze ervaring met de oudste is dat Eastpak erg groot is, nu nog niet handig. En dat het fijn is om er straks een iets kleinere rugzak naast te hebben voor sportactiviteit / dagje weg / even naar oma enz. Als je een tas kiest die qua print wat jaren mee kan denk ik dat je er nog veel plezier van kan hebben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je wel gelijk in, dat het voor uitstapjes nog wel een handig formaat is. Zo had ik er nog niet naar gekeken. Dan is zo'n kleinere rugzak misschien toch wel handiger (ik schat ook in dat Tobias dat liever wil)

      Verwijderen
    2. wij hebben in groep 8 een wat kleinere gekocht, redelijk neutraal (hij heeft m zelf uitgezocht, ook zwart met sportmerklogo :-)) en die wordt nu inderdaad nog gebruikt bij uitstapjes enzo en de brugklas een grote met laptopvak en waterdicht. Mijn zoon wilde ook geen eastpack. Ik zou ook even wachten daarmee en hem tegen die tijd zelf laten uitzoeken.

      Verwijderen
  2. Mijn eerste keuze is altijd de kringloopwinkel of marktplaats of zoiets. En natuurlijk aan Tobias zelf vragen wat hij wil! Daarbij duurzaamheid niet uit het oog verliezen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een goed idee, kijken bij de kringloop. Al moet ik zeggen dat ik bij onze kringloop nog nooit rugzakken heb gezien. Wel veel koffers, maar dat ik helemaal zo onpraktisch, haha

      Verwijderen
    2. :-) dat arme kind met een koffer naar school sturen! Hier in de grote kringloop is echt een vak met tassen en rugtassen enzo. Moet je net even geluk hebben natuurlijk ..

      Verwijderen
  3. Kies er eentje die nu past en die hij twee jaar gebruikt.
    Na de brugklas komt er een groeispurt en dan is een grote fijner.
    Dus niet te duur, beetje neutraal en met een laptopvak.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had voor mijn middelbare school een Pukkel. Grote tas, zonder vakken gemaakt van een stevige groene stof, ik denk uit de militaire wereld. Iedereen liep ermee en versierde hem, bv bloemetjes maken van borduurgaren of soort stickers die je erop kon vastnaaien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had ook een pukkel (een militaire schoudertas).
      Daarop geschreven Elvis, Cliff, Beatles enz.

      Groeten
      Loes

      Verwijderen
    2. Grappig Lot. Op mijn school was Eastpak helemaal populair, en dan maakte je van de E een L door de bovenste twee streepjes zwart te maken, en dan stond er 'Lastpak' en dat was dan helemaal grappig en leuk. En inderdaad herinner ik me ook nog die patches die je op je tas kon naaien en ook buttons om de tas te verfraaien.

      Verwijderen
    3. Tassen verschillen ook per generatie. Pukkels waren bij ons nog erg 'in de mode', maar mochten niet.

      Verwijderen
  5. Bij onze kinderen is een Eastpak rugtas nooit populair geweest. Met beiden zijn we voor de brugklas voor een tas gaan kijken en beiden wilden geen Eastpak. Onze zoon kocht een Nike rugtas en onze dochter een exemplaar van de Hema. Zoon heeft tot ver op het MBO met zijn tas gedaan. Dochter wilde na een aantal jaar een grotere. Die kocht ze toen van een ander merk (Fjallraven, met sponsering van opa en oma).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kan hier niet goed in adviseren, heb geen idee wat er nodig is voor iemand in groep 8. Wel weet ik dat er straks op de middelbare school weer dingen hot en dingen not hot zijn. Blijft lastig met jonge kinderen en pubers, ze kunnen ineens van smaak veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is zeker zo. Ik denk dat een minecraft tas op de middelbare in elk geval not is.

      Verwijderen
  7. Eastpak heeft ook varianten met wat leuks erop. Misschien is dat iets?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien handig om dan een rugzak te kopen waar een laptop in past. Tot nu toe heb ik voor de kinderen ongeveer elke 2 jaar een nieuwe tas/rugzak gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kind is inmiddels al weer jaren van de basisschool af maar ik gebruik die rugzak nog steeds voor dag trips. Nu na bijna 9 jaar laat de coating aan de binnenkant los waardoor hij minder waterdicht is.
    Ik denk dat er bij ons minimaal 8 verschillende rugzakken liggen variërend van 5 tot 65 L inhoud die allemaal meer of minder intensief gebruikt worden.
    Ik zou investeren in een goede neutrale rugzak, niet op de groei masr wel voor langdurig gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)