dinsdag 3 september 2024

Samenreiskorting NS

 Volgende week als ik met mijn moeder en zus naar Moulin Rouge ga, gaan we met de trein. Hiervoor widlen we dan gebruik maken van 40% korting via mijn NS flex abonnement, maar jeetje, wat een gedoe is dat tegenwoordig zeg!


Ouderwets 40% samenreiskorting

Vroeger was het zo makkelijk: je ging naar het station en gaf daar aan dat je een ticket wilde kopen met 40% samenreiskorting. Na betaling kwam je ticket uit de automaat en was het geregeld. Simpel, makkelijk en effectief. 

Nu tegenwoordig moet je een samenreiscode aanvragen, die moet je dan doorgeven aan je reisgenoten en die moeten dan via de webshop een ticket bestellen en dat op hun telefoon zetten of uitprinten. Een hoop gedoe en ingewikkeld, vooral voor mijn moeder die (sorry ma!) niet zo heel handig is met dit soort dingen. 

Ontmoedigingsbeleid of bemoedigingsbeleid?

Het lijkt bijna wel alsof de NS ontmoedigingsbeleid toepast door het zo lastig mogelijk te maken om met samenreiskorting te reizen. Even snel spontaan dit regelen, dat zit er niet meer in. Tenzij ik iets over het hoofd heb gezien. 

Aan de andere kant kun je het ook zien als een bemoedingsbeleid om iedereen maar aan de persoonlijke OV chipkaart te krijgen, want als je zo'n kaart hebt is het wel gemakkelijker te regelen lijkt het. 



Reizen jullie wel eens met samenreiskorting? En zie ik iets over het hoofd hoe het gemakkelijker kan? Of is het inderdaad zo ingewikkeld geworden? 

5 opmerkingen:

  1. Hoi, wij reisden altijd met samenreiskorting. We zijn sinds de invoering nog niet samen met de trein geweest maar al wel gekeken hoe het zou moeten. Ligt misschien aan onze leeftijd maar vind het erg ingewikkeld.
    We zijn ook gestopt met vrij reizendagen. Restricties wanneer je nog heen en terug mag reizen maken het zeer onaantrekkelijk.
    Dus wij reizen weer meer met auto. Minder met trein

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De NS lijkt zo langzamerhand wel de belastingsdienst met de slogan .,makkelijker kunnen we het niet maken. We zouden wat meer met het ov moeten reizen , maar echt stimulerend is het beleid niet bepaald. Zomaar spontaan even een dagje weg is er niet echt meer bij. En de prijsverhogingen werken ook niet echt mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik reis nooit met de trein. De laatste keer was 20 jaar geleden denk ik. Ook andere OV nooit

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb vele jaren na mijn pensioen een 60+ abonnement gehad met 7 vrije reisdagen. Heel veel gebruik van gemaakt. Tijdens de coronatijd verliepen de vrije reisdagen en heb ik abonnement opgezegd. Nooit spijt van gehad. Als ik nu de vertragingen, uitval en werkzaamheden zie ben ik blij dat ik dat toen gedaan. Leeftijd speelt nu ook mee. Groetjes Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben laatst voor het eerst in 10 jaar met de trein geweest.. en weer genezen voor de komende 10 jaar.
    Ik heb er net geen 8 uur over gedaan en met de auto had ik er minder dan 2 uur over gedaan. Met de auto had het me ook nog eens de helft gekost.

    Ik moet nog 40 worden en ben digimoe. Is het wel vooruitgang? Ik geloof van niet.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)