vrijdag 6 maart 2015

De babytip die ik liever niet had willen weten ;)

Een poos geleden deelde ik een baby-tip over rompertjes, waarvan ik dacht: wow, dit moet iedereen weten! Maar vandaag probeerde ik een tip uit die wat minder goed uitpakte dan ik had gehoopt / verwacht.

We zijn al een poosje bezig om te oefenen met drinken uit een beker. Als wij deze beker vasthouden gaat dit best wel goed, maar het zou ook handig zijn als hij zélf uit een gewone beker kan drinken. Want water uit een rietjesbeker vind ik prima, maar melk vind ik best wel onhygienisch, omdat je het rietje nooit helemaal 100% schoonkrijgt. Dus ja, een beker dus...

Van iemand op internet kreeg ik de tip om in plaats van water yoghurt in een beker te doen. Reden: yoghurt is minder vloeibaar en loopt dus minder snel uit de beker, dus knoeit minder. Klonk mij vrij logisch in de oren... Maar nee dus!! Dit is het eindresultaat:


De tafel is al wit van zichzelf dus helaas zie je het niet geweldig, maar ook die zat helemaal onder de yoghurt!

Als iemand tips heeft hoe we Tobias wél uit een beker kunnen leren drinken, dan hoor ik ze heel graag!

27 opmerkingen:

  1. Hahaha. Wat ik vroeger deed was ze een bekertje water in bad geven, konden ze rustig oefenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik zo vies!! Dan gaan ze badwater drinken :-(

      Verwijderen
  2. Geduld :-)
    Ik heb geen bijzondere tips. Dochter is 2,5 en kan prima uit een beker drinken, bij voorkeur de mijne. Maar ze drinkt aan tafel alleen niet genoeg, dus staat er nog een rietjesbeker (hier kan het rietje ook uitgekookt worden. Al drinkt ze vooral water en thee)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In bad, en bad kan ook een babybadje in de badkamer zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. geduld. als jij hem helpt uit een gewone beker te drinken, gaat hij het vanzelf zelf overnemen. hier begonnen we bij een maand of 9 en bij een maand of 12-14 kunnen ze prima zelf uit een glas/mok drinken (plastic bekers=veel te licht en ook ieuw). bij vriendinnen met rietjesbekers/tuitbekers drinken de kindjes na hun 2e verjaardag nóg niet uit een beker... ze schudden er nl. als idioten mee, omdat dat bij een niet-lek-beker gewoon kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb je een beker met 2 handvaten? Dan eerst leren met 2 handen te drinken dan is de beker beter in balans, nu kiept hij makkelijk met 1 oor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geen idee hoe mijn mini dit geleerd heeft eigenlijk! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geduld hebben, komt vanzelf :-)
    Kan je niet met wegwerp rietjes werken en een gewone beker?
    Ik ben van fles naar tuit beker gegaan, daarna gewone bekers met twee handvaten. Experimenteer gedrag heb ik genegeerd. Na verloop van tijd is nieuwtje er vanaf

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Erbij blijven en dan met kleine beetjes tegelijk beginnen, want dat scheelt ook met verslikken. Evengoed hoeven ze niet de hele dag met een beker rond te lopen om aldoor te lurken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Blijven oefenen. Doen het hier ook met yoghurt met zelfde resultaat. Wel de enige manier om de juiste houding en vaardigheid aan te leren. En in de zomer veel met plastic bekers buiten laten spelen. Komt vanzelf

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wachten tot het wat warmer is. Stoel buiten zetten. Water te drinken geven. Knoeien is geen probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik snap je punt helemaal. Vervelend he die rietjesbeker...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. nu ik dit zo lees kan ik mij herinneren dat ik voor mijn dochters een tuimelbeker had met twee oren. Was aan de onderkant verzwaard. (wel 40 jaar geleden). Vraag mij af of die nog verkrijgbaar zijn. Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze kinderen hadden ook zo'n tuimerbeker met verzwaarde onderkant. Je moest al heel veel moeite doen om zo'n beker omver te gooien. Ik denk niet dat die bekers nu nog te verkrijgen zijn want ik zie die toch niet meer in winkels die babygerief verkopen. Ik had onze bekers nog en die hebben we kunnen gebruiken voor de kleinkinderen. Als ik het me goed herinner waren die bekers van het merk 'Tommee tipee' (of zoiets toch)

      Verwijderen
  13. niet te snel willen. elk kind zn eigen tempo om zelf te drinken. sommige al met een jar een ander pas met 2,5 of later. allemaal prima :) dat hij al goed slokjes kan nemen als jij het vasthoudt is toch al super?!! dat gewoon blijven oefenen! in bad is ook een goede tip, al gingen ze hier gewoon met de beker spelen en niet oefenen wat ik in mn hoofd had hoor :p

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Maar wat je ook doet, in het begin zal hij toch knoeien....hij zal het toch moeten leren? Ander truitje aan en klaar. Ik zie het probleem niet zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geduld.Het ene kind pikt het sneller op dan het andere.Deed hier de bekers maximaal halfvol als ze het nog niet konden.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hahaha, dat was niet leuk dat alles er onder zat. Ik doe altijd niet te veel in de beker, want die krijgt ze met 2,5 ook nog steeds om. En geen beker met 2 handvaten, maar gewoon zonder handvaten. En gewoon met water oefenen, want bij dl ging er ook geregeld wat naast. Maar als ze nat word geeft het niet want het is maar water.
    Maar echt tips heb ik niet, ik ben gewoon met haar aan tafel gaan zitten en laten drinken. Eerst met mijn hulp, hand er onder, en daarna, want een meisje, zelluff doen. Ach ze leren het vanzelf.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geduld, komt vanzelf goed... en een hond misschien om te rotzooi onder tafel op te ruimen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Met mijn oudste heb ik heel veel geduld nodig gehad. Hij vertikte het om uit een beker te drinken. Hij wilde alleen een flesje. Hij was toen al ouder dan drie. Uitiendelijk kwam het goed. Hij wilde bv wel met een lepel drinken krijgen.
    De jongst had al voor zijn eerste jaar door hie het werkte, ik heb nooit geoefend met hem. Hij pakte gewoon de koffiekopjes van tafel en dronk die leeg. Dat vond ik ook weer niet zo'n goed idee. Niet alleen vanwege de koffie, maar ook omdat hij koemelkallergie had en op deze manier toch melk binnen kreeg.
    Zindelijk worden ging net zo. Oudste zoon nam er ruimschoots de tijd voor. Jongste zoon had de kunst bij zijn broer afgekeken en was vlak voor zijn derde verjaardag dag en nacht droog.
    Elk kind is anders ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Tja het is even een lastig ding. Ze moeten het leren, maar ik begon er niet te vroeg mee hoor. Ik had ook niet zo'n zin in dat geknoei. Ze kregen van mij eerst een tuitbeker, daarna een anti-lek beker. Met een jaar of 2 kregen ze aan tafel een beker met een bodempje drinken erin. Hooguit een paar slokjes, dan kunnen ze niet veel knoeien. Dan vulde ik de beker gewoon wat vaker.
    Als ze nog heel jong zijn snappen ze vaak nog niet dat ze hem recht moeten houden, hun handen niet in de beker mogen enz.
    Misschien nog even geduld hebben en als het zomer is lekker buiten met een beker (water) oefenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wij laten hem het toetje uit een beker drinken en met fruit en koekje krijgt hij een beker met een klein laagje drinken. Dat drinkt hij dan zelf op terwijl ik ernaast sta. Dat gaat prima. Verder drinkt hij uit een tuitbeker aangezien het een erg leuk spel is om bekers om te gooien en dan in het drinken te gaan slaan... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik ga er bij zitten.
    En geef zoontje een beker met een bodempje water.
    Is het bekertje leeg dan weer een bodempje.
    Elke keer doe ik ietsje meer in.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Je hebt tegenwoordig ook bekers die werken als een gewone beker maar niet lekken toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Onder de douche of in bad oefenen. Kleine laagjes in de beker en accepteren dat het ook mis gaat :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. geduld en ik gebruikte een beker met uitkeping voor de neus vlgs mij van difrax en toen dat goed ging overgegaan met beker met twee handvaten...rietjes niet teveel aanwennen is niet goed voor slik en kaak reflex

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)