vrijdag 6 maart 2015

Van 2 salarissen naar 1 salaris

Één ding wat me heel erg verbaast als ik erover nadenk is hoe goed wij kunnen rondkomen op 1 salaris. Toen we nog van 2 salarissen leefden vonden we dat we héél spaarzaam bezig waren, maar blijkbaar had het al die tijd nog véél spaarzamer gekund, aangezien we nu €1.600 minder per maand binnenkrijgen en toch nog prima rondkomen. It makes me wonder: waar ging al dat geld naartoe?! Dus ik heb geprobeerd om het allemaal even op een rijtje te zetten :)

Qua inkomsten:

  • Ik verdiende €1.600 per maand op mijn werk
  • Nu "verdien" ik ongeveer €50 per maand met online spaarprogramma's, affiliatie enz. 
  • Sander heeft 2 keer een salarisverhoging gehad van in totaal ongeveer €100
  • We hebben de hypotheekrente-aftrek nu zo ingesteld dat we maandelijks €220 terugkrijgen van de Belastingdienst
  • We ontvangen eens per 3 maanden kinderbijslag, wat ongeveer €62 per maand is. 
  • Kortom: nog €1.170 "tekort" 
Qua uitgaves:
  • We hebben de hypotheek om laten zetten van lineair naar annuïtair, wat ons toendertijd €290 per maand scheelde aan verplichte aflossing. 
  • We hebben mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering afgezegd. €10 per maand minder kosten
  • Door de veranderde rente op onze studieschuld betalen we nu €10 minder aan de studieschuld
  • We hebben het "flexgeld" voor onverwachte zaken teruggeschroefd en besparen daar €100 mee (het was eigenlijk een beetje een afvoerputje geworden, en nu geven we het écht alleen nog maar aan onverwachte zaken uit en niet meer aan bijvoorbeeld inrichting als we daar geen budget meer voor heben. We hanteren nu meer op = op)
  • We geven onszelf minder zakgeld. Besparing €50
  • We hebben minder geld gebudgetteerd voor de inrichting. Besparing €125
  • We hebben geen budget meer voor cadeautjes. Als we een cadeautje nodig hebben doen we dat van de spaarrekening. €30 besparing
  • Toen ik nog werkte hadden we de gewoonte om 30% van mijn salaris te sparen om te kijken of we ook rond zouden komen als mijn salaris wegviel en ik een WW-uitkering had. Hier spaarden we maandelijks zo'n €500 door. Hier zijn we nu mee gestopt, maar het was in die tijd wel erg behulpzaam, omdat we dus toen ik écht in de WW kwam niet direct in een gat vielen.
  • We hebben altijd een budget gehad van €150 voor leuke dingen, maar vroeger gingen we hier steevast overheen. Tegenwoordig houden we ons er netjes aan. Dit bespaart ons €100. 

Als ik dat dan allemaal bij elkaar optel kom ik op een besparing uit van €1.215 en komen we dus zelfs in de plus uit ;)

Natuurlijk zijn er ook een hoop zaken die niet zijn verandert of waar we nu juist méér aan uitgeven. Zo is er nu budget voor spulletjes voor Tobias en zijn we iets meer water en warmte gaan gebruiken sinds zijn geboorte. Maar gelukkig redden we het prima op 1 salaris :) 




17 opmerkingen:

  1. Hier ook maar 1 salaris. Wij redden het ook prima, ik heb alle tijd om naar aanbiedingen te zoeken, eten niet uit pakjes en zakjes te bereiden (scheelt veel geld), kleren te repareren en te maken etc. Je gaat veel bedachtzamer met je geld om als je moet rondkomen van 1 salaris. Ik vind het ook een sport om zoveel als mogelijk over te houden om te kunnen sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed van jullie. In onze minder rijke tijd leefden wij na aflossing van onze schuld van 1425 euro. Ok, we hadden dan ook een flat twee hoog achter, reden een Seat Marbella uit 1886 en deden absoluut geen rare dingen met ons geld. Ik werkte parttime, onze dochter was ook nog een stuk jonger. Nu zijn we twee full time werkenden. Meer geld, maar het gaat er ook makkelijk(er) uit.

    Mijn streven is ook om te kijken of we mijn salaris met de tijd zouden kunnen sparen. Nu gebruiken we het eerst als turbo aflos mogelijkheid hoor.

    Maar petje af voor jullie. Had ik nou begrepen dat Sander een nieuwe baan heeft? Ik kon het niet zo snel terugvinden in de blogjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, klopt!! :) Over ongeveer 2 maanden begint hij bij een nieuwe baan. We tellen de dagen inmiddels al af ;)

      Verwijderen
  3. haha ja ik blijf me er ook over verbazen dat we nu met 2 kinderen eigenlijk beter uitkomen en veel meer sparen dan 6jr geleden toen er dus nog geen kids waren.. je hebt zoveel meer uitgaven.. (dochter is 5,5, heeft vorig jaar zomer een hoogslaper gekregen bijv, toen ze uit haar peuterbed ging, zoontje ondertussen ook een andere kast en peuterbed (beide 2e hands, maar toch weer flinke kosten) en toch blijven we sparen.. blijf zoiets bizar vinden idd :p mijn inkomen is minder maar mans inkomen is weer gegroeid, de huur wordt ook elk jaar meer.. geen idee wat de exacte verschillen zijn omdat onze inkomens ook nog eens wisselen.. bij mij hangt het uberhaupt van mn uren af en bij man ook van zn overuren.. maar het blijft maf dat je soms neit eens beseft waar het geld allemaal heen ging, terwijl je dacht spaarzaam te zijn idd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij de geboorte van ons eerste kindje namen wij de beslissing dat ik mijn ontslag op het werk zou indienen en fulltime huismoeder zou worden om voor de kinderen te zorgen. Financieel betekende dat voor ons een grote terugval omdat mijn inkomen, het grootste, wegviel.

    We waren dus genoodzaakt om heel zuinig om te springen met het niet al te hoge inkomen van mijn man. Door heel zuinig te leven, veel zelf te doen en te maken, kleding en linnengoed te herstellen, zelf brood te bakken, te kopen als producten in aanbieding stonden, auto enkel te gebruiken voor verplaatsingen die per fiets niet te doen waren, zelf groenten te kweken,.....slaagden we erin om goed rond te komen, alle rekeningen te betalen en maandelijks nog een beetje opzij te zetten voor later.

    Toen hadden we een huurhuis maar na heel wat rekenwerk kochten we eens stukje grond en lieten daar een zeer bescheiden rijwoning op zetten. Het huis was, om budget te besparen, totaal niet afgewerkt toen we erin trokken : geen binnendeuren, geen badkamer (enkel wc), geen moderne keuken, geen vloerbedekking boven, zelfs geen trap...... Doorheen de jaren hebben we gespaard om, in tussenstappen, ons huis af te werken : eerste wat gedaan werd was een trap installeren ivm de veiligheid voor de kindjes.
    Mijn man volgde extra opleidingen, kreeg promotie en loonsopslag op het werk waardoor we meer overhielden.

    De kinderen heb ik nooit naar een opvang moeten brengen en ik was er altijd voor hen.

    Wij zijn erin geslaagd om, door zuinig te leven, geld opzij te zetten om de kinderen te laten studeren (eentje 5 jaar unief, ander 6 jaar unief) zodat ze een diploma konden behalen om 'later' een goede job te vinden. We spaarden ook op regelmatige basis voor de kinderen om, hen eens ze op zichzelf gingen wonen, een goede start te kunnen geven.

    Mijn man en ik hebben onszelf veel ontzegd om financieel gezien te raken waar we nu staan maar de kinderen kwamen nooit iets tekort. Wij zijn wel nooit op reis geweest, restaurantbezoekjes zaten er voor ons niet in, we probeerden goedkope uitstappen te doen, namen zelf ons eten mee ipv het ter plaatse te kopen, schoenen en kledij probeerde ik enkel te kopen tijdens de soldenperiode..... Misschien allemaal maar kleine bedragen dat we daardoor bespaarden maar samengeteld zal dat wel een grote som geweest zijn.

    Ondertussen zijn de kinderen het huis uit en is het huis volledig afbetaald. We hebben dus maandelijks meer geld over of toen de kinderen klein waren. Desondanks leven wij nog steeds op dezelfde manier : ik ben nog steeds thuisblijfmama (nu al thuisblijfoma), we doen nog steeds zo goed als alle verplaatsingen per fiets, ik herstel en recupereer nog steeds wat er te herstellen en te recupereren valt, ik bak nog steeds zelf brood in mijn oven, ik gebruik het nachttarief optimaal om voordeliger uit te komen, ik koop zo goed als enkel in soldenperiode kledij en schoenen, we gaan nog steeds niet op reis,ik heb nog steeds een grote groententuin..... Ik ben zuinig met water, gas en elektriciteit niet enkel voor het milieu maar vooral voor de geldbeugel.

    Wij zouden het ons makkelijk kunnen permitteren om op een andere manier te gaan leven maar het consuminderen zit erin gebakken en ik denk dat ik dat nooit meer kwijtraak. Vroeger was het een noodzaak om met weinig rond te komen, nu zie ik het eerder als hobby, als sport. Als je 'moet' consuminderen om rond te komen, is het veel moeilijker of als je er zelf voor kiest zonder dat er reden toe is.
    Ik heb, door het vroeger nipt te hebben, geleerd om zuinig te leven en creatief te zijn.
    liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik je persoonlijk zou kunnen antwoorden zou ik dat doen.
      Maar mijn ervaring met het nachttarief geef ik toch hier maar even. Bekijk het eens of je nog wel goedkoper uit bent met het dubbele tarief. Als de verhouding 50/50 is kan het niet meer uit om dubbel tarief te hebben. Groet, Thea

      Verwijderen
    2. Hoi Thea, Ik geloof dat Liesbeth uit België komt. Misschien loont het daar nog wel, dat nachttarief :)

      Verwijderen
  5. Leuk om dat eens zo op een rijtje te zien.
    Mijn ervaring is dat ik met minder inkomen veel beter uitkom. Omdat de motivatie dan sterker is. Als er dan geld weglekt heb je sneller een probleem dus je doet er meer aan om dat te voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het inderdaad lastig om spaarzaam te blijven terwijl er (nog) niet echt een korte termijn noodzaak is... Luxe probleem...

      Verwijderen
  6. Grappig dat mensen sparen steeds als uitgaven zien. Sparen is geen uitgave, maar een overboeking van je ene rekening naar je andere rekening. Het blijft jouw geld. Om dit als besparing mee te nemen in je optelpost is niet correct.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sparen is in dit geval wel een besparing want ze doen het niet meer met dit bedrag. Ik zie sparen als een uitgave naar mijzelf. Heb dan ook nog een reserveringsrekening waar geld heen gaat voor jaarlijkse uitgaven die niet van de lopende rekening kunnen.

      Verwijderen
  7. Hier ook ongeveer hetzelfde. Een jaar geleden kwam ik ziek thuis te zitten en viel mijn inkomen weg. Ondernemer en geen arbeidsongeschiktheidsverzekering wegens niet te betalen helaas. Opeens hadden we 2000 minder. Heel fijn met drie studerende kinderen. Met wat hangen en wurgen 1500 kunnen besparen op vaste lasten en vooral eten en kleren. Er is nu 500 tekort. Een deel daarvan verdien ik gelukkig zelf terug door bijvoorbeeld textbroker en en deel gaat helaas uit de buffer. Zo redden we het tot de kinderen klaar zijn met hun studie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Superfijn dat het zo goed lukt op 1 salaris. Maar als je bedrag meer budgetteert voor kadootjes, inrichting en flexgeld, betekent dat dat je dat ook niet meer uitgeeft? Want ik zie dat je kadootjes nu betaalt van het spaargeld. Dat is dan toch min of meer hetzelfde? Of geef je nu toch minder uit asn kado's nu het uit een ander potje komt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jolanda, Goede vraag! Wij krijgen aan het begin van het jaar altijd een bonus (tot nu toe) en dat geld zetten we (deels) opzij voor deze dingen. Ze spelen dus wel een rol in onze jaarbegroting, maar staan tegenwoordig los van de maandbegroting :)

      Verwijderen
  9. Dat is fijn om te lezen dat het gelukt is. Wat ik nog weet van de tijd dat ik werkte was dat ik vaak snel iets kocht. Bv een broodje of een salade of een gebakje. Ik weet niet wat allemaal.
    Wat ik wel wist was dat ik, toen ik stopte met werken, erachter kwam dat ik per week uitgaf waar ik later met de kids een maand van at. Schaamrood op mijn kaken hoor toen ik erachter kwam. Dat luxe leven opgeven heeft enorm veel geld gescheeld.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)