dinsdag 3 maart 2015

Ons aflosplan

Mom4life vroeg naar aanleiding van mijn blog van vanmorgen hoe wij omgaan met het aflossen en wat ons aflosplan is. Dus bij deze even een korte uitleg ;)

Toen wij ervoor gingen zitten hebben we 3 fases voor onszelf gemaakt waarin we op verschillende manieren met aflossen en sparen omgaan. We zitten nu in de tweede fase en hopen ooit in de derde fase terecht te komen.

Fase 1: minder dan €10.000 op de spaarrekening
Als er minder dan €10.000 op de spaarrekening staat zetten we het aflossen helemaal stil en focussen ons compleet op het sparen, om de spaarrekening weer op de €10.000 te krijgen.

Fase 2: meer dan €10.000 op de spaarrekening, maar nog niet voldoende buffer 
In fase 2 staat er wel €10.000 of meer op de spaarrekening, maar dan zijn we nog niet helemaal tevreden. Ons doel is namelijk om een buffer te hebben van €10.000. En op dit moment zijn bepaalde bedragen op de spaarrekening gereserveerd voor kleding, reizen en cadeautjes, waardoor het totale saldo wel op €10.000 staat, maar het potje buffer nog niet. Dus blijven we doorsparen voor die €10.000 in het potje buffer én €5.000 voor zonnepanelen. Maar daarnaast maken we ook wat ruimte om te sparen voor de hypotheek, namelijk door af te romen naar €1.000.

Daarnaast: mochten we een hoge prijs winnen in deze fase dan wordt het geld verdeeld over de diverse potjes: 40% in het bufferpotje, 40% in het potje voor zonnepanelen en 20% in het potje voor aflossingen.

Fase 3: een buffer van €10.000 en €5.000 voor zonnepanelen
Als er een buffer is van €10.000 zijn wij tevreden met die buffer en gaat de focus compleet op de hypotheek.


Zoals ik al zei: op dit moment zitten we dus in fase 2. Mocht er opeens een calamiteit zijn en het spaarsaldo schiet onder de €10.000, dan zullen we eerst het spaarsaldo aanzuiveren en daarna weer doorgaan met aflossen. Als we een grote prijs winnen dan vullen we het buffer-potje aan tot €10.000, kopen zonnepanelen en lossen de rest af aan de hypotheek.

Door het zo duidelijk voor onszelf op papier te zetten weten we altijd waar het geld heengaat. Dit werkt echt goed voor ons :)

9 opmerkingen:

  1. Grappig, toen je ww kreeg vroeg je je af of jullie zonder jouw salaris wel rond konden komen en nu kunnen jullie zelfs best veel sparen/aflossen. Dat heb ik ook, zonder baan scheelt me 1200 euro p.m., ik heb geen idee meer waar ik dat aan uit gaf.. Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk doe ik het ook altijd zo. De buffer van 10.000 is heilig excl alle andere potjes. Daarna pas weer aflossen. De gevulde buffer is weer in zicht en het plan om af te lossen ook weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier zijn alle heilige potjes inmiddels flink aan het leegstromen aan allerlei noodzakelijk en nodige dingen: voeding voor zoonlief, tuin, een weekendje weg met manlief (dit valt wel onder noodzakelijk ;)). Zelfs onze heilige buffer van € 10.000 moet er flink aan geloven! Ik ben blij als we eind maart de helft overhouden :(....
    In april en mei wordt het dus flink aanpoten om het aan te vullen!

    En daarna... misschien dat we daarna wel aan aflossen toe gaan komen!

    Maar jullie zijn echt goed bezig. Helder om het zo voor jezelf op papier te zetten.
    Al moet ik wel lachen om 'mochten we een hoge prijs winnen...' Alsof die kans heel groot is en je dus nu al goed moet bedenken wat je ermee gaat doen :). Dromen mag!!!

    Maar nogmaals: respect, super goed bezig jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je :)

      Ja, dat kwam eigenlijk doordat Mom4Life vroeg stel dat je €1000 krijgt.... Vandaar dat ik het erbij had gezet ;) Ik maakte er alleen winnen van ipv krijgen ;)

      Verwijderen
  4. ehm.. een grote prijs winnen? tuurlijk... dream on ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een mens mag dromen, toch? ;) Alleen denk ik idd dat het niet zo opschiet, aangezien ik nooit meedoe aan loterijen en dergelijke ;)

      Verwijderen
  5. Hier is het vooral nog fase 1. mocht het allemaal een beetje lopen zoals ik wil, zijn we in 2016 daar voorbij. Ware het wel dat ik dan gewoon blijvend werk kan vinden. Anders moet die buffer langzaam leeg voor de rekeningen.
    Eind maart gaat alles onder de loep, voor beter sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om te lezen!
    Ik denk dat het realistischer is dat je 1000€ krijgt dan een grote prijs wint ;) haha. Soms geven ouders/schoonouders of opa's en oma's opeens een sommetje toch? Dus 1000€ was maar een wilde gok.
    Op naar fase 3 idd

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)