zondag 5 juli 2015

And again: Marie Kondo....

Het is inmiddels een week geleden dat ik het boek van Marie Kondo heb gekocht. Ik heb het in één ruk uitgelezen en inmiddels is Sander erin begonnen. Hij is ook wel enthousiast over deze methode om op te ruimen en we zijn al een beetje plannen aan het maken om Tobias een keertje een weekend bij mijn (schoon)ouders te laten logeren, zodat wij dan het hele weekend hebben om zoveel mogelijk op te ruimen / weg te gooien.

Maar wat (denk ik!) momenteel het grootste effect heeft is dat ik elke dag mijn tas leeghaal. In het begin vond ik dit nogal stom klinken, maar ik besloot om het toch maar te doen. En het werkt wel echt heel goed; het brengt me in een andere mindset en zorgt ervoor dat ik dingen veel makkelijker terug kan vinden. Zo ben ik sindsdien veel minder vaak op zoek naar spullen zoals mijn sleutels, mijn borstel en mijn portemonnee. Want zodra ik thuiskom leg ik ze neer waar ze horen en de volgende dag pak ik ze weer als ik ze nodig heb. Ook weet ik nu altijd exact hoeveel luiers er in de luiertas zitten, in plaats van dat ik er veel te veel of te weinig mee heb. Het is eigenlijk zó simpel, maar voor mij werkt het wel heel goed!

Daarnaast probeer ik dus elke dag één categorie spullen uit te zoeken. De spullen waar ik niet meer blij van word gaan weg en de rest krijgt een mooie, vaste plek. Maar het is soms best lastig om je aan de categorie te houden, merk ik. Soms heb ik toch de neiging om per plek te gaan ruimen. Of om spullen weg te gooien voordat ik alles uit de la heb gehaald, zoals Marie Kondo wil dat het gaat. Ach, gelukkig hoeft het niet allemaal perfect, als het maar gebeurt, toch? :)

9 opmerkingen:

  1. Leuk dat je zo enthousiast bent, nu nog volhouden op lange termijn.

    Ik heb het boek niet gelezen maar ben van mezelf al redelijk georganiseerd en doe gauw dingen weg die niet meer nodig zijn.

    Wat ik wel toegepast heb is vouwen van handdoeken etc. in rolletjes,dat werkt prima en neemt minder ruimte in de kast. Ook heb ik mijn sokken zo gevouwen en vind ik ook erg handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben ook afgelopen week begonnen met het boek te lezen. Al pas ik niet alles toe wat Marie Kondo schrijft. Mijn tas pak ik niet elke dag uit en mijn portomonee en sleutels hebben altijd al een vast plek gehad en ben ik dus nooit kwijt. Het gaat mij meer om het minimaliseren van mijn bezittingen. We willen kleiner gaan wonen, moet dus echt overbodige spullen opruimen.Zo passen we allemaal toe wat het beste bij ons past. Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben nu aan het verhuizen. Ik zou zeggen: houd dat opruimerige gedrag vol, ooit zul je er echt heel blij om zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig mag je lekker zelf bepalen hoe je het doet toch? In plaats van hoe Marie wil dat het gaat. Als ik iedereen zo hoir mag je van Marie nog net je man, kinderen en je bed houden en moet de rest weg ;) Ik zal het boek binnenkort eens lezen, ik ben toch wel benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn dat het zo werkt voor jou!
    Iets geheel anders: als ik jouw blog lees verschijnt er soms een advertentie om Round-up te gebruiken, het grootste gif, om onkruid te bestrijden! Dit zouden Sander en jij, als ouders van een geweldig kind, niet moeten propageren!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het doorgeven, dat is inderdaad niet de bedoeling. Ik zal eens kijken of ik dat uit kan zetten. Wij kiezen namelijk niet zelf welke advertenties er verschijnen, dat doet Google op basis van wat ze denken dat een bepaalde persoon interessant zou kunnen vinden. Zelf krijg ik nu bijvoorbeeld elke keer reclame voor flesvoeding ;)

      Verwijderen
  6. Ik heb het boek ook nog niet gelezen, maar word er zo wel enthousiast over! Maar goed, ik wil eigenlijk geen nieuwe dingen meer in huis halen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo was ik jaren terug zo blij met Flylady. Nog steeds plan ik mijn weektaken via die methode in.
    Elke methode werkt uiteindelijk, als je maar volhoudt. Fijn dat jij jouw manier gevonden hebt.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)