woensdag 23 september 2015

Als is de leugen nog zo snel....

Soms speel ik een beetje met cijfers om onze begroting kloppend te krijgen.... Zo ook afgelopen maand. Maar ik heb er nu wel spijt van dat ik het heb gedaan, eigenlijk.

In Augustus had ik nogal veel geld uitgegeven aan kleding. Daardoor moest ik eigenlijk wat geld van de spaarrekening afhalen, maar dat vind ik stom wilde ik niet. Dus heb ik een gedeelte van dat bedrag doorgeschoven naar September, want eigenlijk wilde ik die kleding sowieso pas in september kopen, was mijn redenatie.

Maar omdat ik de betaalrekening niet heb aangezuiverd merk ik dus dat ik nu alsnog "in de problemen" kom met mijn begroting van deze maand. "Problemen"uiteraard tussen aanhalingstekens, want ik kan het geld gewoon van de spaarrekening halen en dat ga ik nu dus ook doen.

Moraal van dit verhaal: ik kan mezelf en mijn administratie wel voor de gek houden, maar uiteindelijk zal de waarheid toch wel boven water komen en moet ik alsnog geld van de spaarrekening halen. Volgende keer zal ik dus niet meer gaan schuiven met uitgaves. Want nu hebben we eigenlijk de hele maand ons best gedaan om niet teveel geld uit te geven en voelt het extra wrang dat we alsnog geld van de spaarrekening af moeten gaan halen.

Het voelt wel stom nu hoe ik het vorige maand heb aangepakt, al voelde het toen heel logisch. Doen jullie ook wel eens zulke dingen in de administratie waar je dan later spijt van hebt?

5 opmerkingen:

  1. Niet echt op die manier, maar ik koop wel eens wat omdat ik denk 'Oh, straks komt dat geld binnen', wat ook zo is, maar eigenlijk is het beter om gewoon even te wachten. Als namelijk dan 'dat geld' binnen is, is het ook meteen daardoor weer (deels) weg, waardoor het toch minder lekker voelt dan wanneer je het dán mooi over je potjes kunt verdelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, eigenlijk niet. Ik geef gewoon geld uit als het kan en als ik vind dat het nodig is. Soms is het meer dan de andere maand, maar ik kan het gelukkig allemaal goed opvangen. Ik werk niet met potjes, dus dat is ook een verschil. Alles ligt hier op 1 berg; alles wordt daarvan betaald en als het beneden *-bedrag komt, is het klaar. Niks geen gedoe met potjes, overboeken, terugboeken, uitstellen, doorschuiven... Dat vind ik vervelend om te moeten doen voor dat beetje spaarrente. Hier dus gewoon 1 betaalrekening en that's it.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor op een tegeltje:
    De overheid maakt een begroting om ons voor de gek te houden; consuminderaars maken een begroting om zichzelf voor de gek te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het overkomt me niet zo snel meer, maar zeg nooit nooit. Ik moest mijn man dit weekend even op een rare redenering wijzen nadat ik hem gezegd had dat we even op onze uitgaven moesten letten omdat we wat krap zaten. Hij zei tegen mij dat ie graag een bosje bloemen voor mij had gekocht als ie contant geld in zijn portemonnee had gehad. Toen ik hem zei dat ik "toch gezegd had dat we krap zaten", zei hij: "Ja, maar dat hadden we dan toch niet gevoeld want dat geld hoefde ik niet te pinnen, en je hebt dat toch al in je uitgaven weggeschreven". (Klopt, ik boek als hij contant geld pint, dat weg als diversen omdat ik anders naar bonnetjes moet gaan bedelen, en zoveel geld geeft ie niet uit). Ik: "Ja, maar daar kun je dan ook iets anders van betalen, indien nodig". Kortom: contant geld heb je al opgenomen, dus maakt het niet meer uit waar je het aan uitgeeft.
    Tja, dat is dus ook echt een staaltje "jezelf voorliegen". ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik snap t wel :) maar doe t niet omdat ik weet dat we elke maand "maar" 250 euro hebben voor onvoorziene uitgaven en dat gaat elke maand met gemak op (ja luxe.. ik weet t.. werken we beide ook genoeg voor... (en ja beide een baan hebben is ook luxe ;) ) en dus kan ik er niet mee schuiven omdat ik dan idd mn eigen systeem helemaal moet aanpassen ;) maar snap t wel! (wij boeken de inkomsten gelijk door naar een spaarrekening, 1e van de maand boek ik een bedrag voor die maand terug naar de betaalrekening.. kan dus hooguit dat bedrag verhogen om tekort van de vorige maand te compenseren, maar dat is alsnog geld van de spaarrekening afhalen.. ;) )

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)