vrijdag 15 maart 2019

Waarom affirmaties (bij mij) niet werken

Lange tijd heb ik rondgelopen met een negatief zelfbeeld. Als je hier informatie over op internet zoekt kom je al snel de tip tegen om elke ochtend in de spiegel tegen jezelf te zeggen:

  • Je bent geweldig
  • Je bent mooi
  • Je bent super
  • Je gaat zeker weten slagen
Voor sommige mensen zal dit vast geweldig werken, maar bij mij werkt dat dus niet. En ik heb zomaar het gevoel dat het voor veel andere mensen ook niet werkt. Want als je jezelf niet geweldig, super en mooi vindt, dan voelt het toch wel een beetje belachelijk om dit soort dingen tegen jezelf te zeggen en komt er al snel een negatief stemmetje in je op dat je juist gaat afkraken. 

Maar wat ik wel heb gemerkt is dat het wél goed gaat als ik realistische dingen tegen mezelf zeg. Dingen die ik wél kan geloven. Dingen zoals:
  • Je bent goed genoeg zoals je bent, het hoeft niet perfect
  • Je mag er zijn
  • Je hoeft er niet elke dag geweldig uit te zien om een leuk mens te zijn
  • Wat goed dat je iets nieuws probeert. Het maakt niet uit of je slaagt of faalt, want je kunt altijd iets opnieuw proberen
Dit soort boodschappen worden in de schematherapie liefdevolle ouderboodschappen genoemd en ze zijn niet bedoelt om jezelf op te hemelen, maar helpen wel heel erg. Ik heb er inmiddels flink wat op papier gezet om mezelf in verschillende situaties te helpen, en het mooie is dat ze hierdoor ook flink in mijn gedachtes genesteld zitten, waardoor het vaak een automatisme is geworden. Uiteindelijk heeft dit veel meer effect gehad dan de bovenste affirmaties. 

Omdat ik hier zelf zoveel aan heb gehad wilde ik het ook graag delen, zodat anderen hier misschien ook iets mee kunnen. En mocht iemand behoefte hebben aan een langere lijst met liefdevolle ouderboodschappen, dan wil ik die best wel een keer delen. Dus laat maar weten in dat geval :)

7 opmerkingen:

  1. Wat mooi. Ik had de tip van ‘je bent geweldig’ etc ook weleens gehoord, maar daar ben ik denk ik te nuchter voor. Jouw boodschappen vind ik wel mooi. Fijn dat het je helpt!

    Groetjes, Gina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook een enorm laag zelfbeeld wat resulteert in heel weinig zelfvertrouwen..... Als ik je tips : je bent mooi, je bent geweldig, je gaat zeker slagen,je bent super tegen mezelf in de spiegel zeg, denk ik er direct achter : wie sta je nu eigenlijk te beliegen.... Voor mij werken dergelijke suggesties dus totaal niet integendeel.
    Waar ik het meest aan heb, is dat ik regelmatig van andere opmerkingen krijg als: je bent een lieve vrouw, je bent eerlijk, je staat altijd klaar voor iedereen, je bent een lieve mama en superoma,..... Die dingen geven me kracht al denk ik dan soms ja, zolang ik voor alles en iedereen klaar sta, zolang ik direct akkoord ga met opvang van de kleinkinderen,zolang ik iedereen met van alles en nog wat help, ben ik wellicht lief, super maar als ik eens neen zeg en zelf hulp nodig heb, kan ik op niemand rekenen..... Indien ik door iedereen zo lief, super,..... gevonden word, zou ik dan niet zelf ook kunnen rekenen op een beetje hulp en steun in moeilijke tijden ? Niet dus..... Allemaal moeilijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij werkt dat dus ook niet, als je denkt dat ik dat aanraad dan moet je het nog even opnieuw lezen hoor ;)

      Dat lijkt me wel erg moeilijk als je zelf nooit hulp krijgt terwijl je het wel altijd geeft. Heel veel sterkte daarmee, dat lijkt me erg confronterend om te merken

      Verwijderen
    2. Daantje, ik had begrepen dat in de spiegel kijken en jezelf complimentjes geven bij jou ook niet echt werkt hoor.... Bij mij dus ook niet. Ik vermijd zelfs al in de spiegel naar mezelf te kijken om 'wat' ik daar dan te zien krijg en dat alleen maakt me al ongelukkig....
      Zelf altijd klaar staan om te helpen maar zelf geen hulp krijgen indien nodig, is inderdaad frustrerend maar wat doe je eraan ? Anderen niet meer helpen omdat ikzelf ook geen hulp krijg ? Ligt echt niet in mijn aard.
      Ik volg je al heel lang en je hebt misschien weinig zelfvertrouwen maar één ding kan ik, ondanks ik je niet persoonlijk ken, uit je blogs zeker opmaken : dat je een heel lieve en goede mama bent en dat je alles over hebt voor jullie zoontje en je gezin. Ik ben daar 100 % zeker van en voor een onzeker persoon als ik is dat hééééééééééééééél veel. Veel geluk met je mooie gezinnetje.

      Verwijderen
  3. ik herken me enorm in wat je zegt!! ik hou niet van overdreven doen dus ook niet zeggen dat ik (of wie dan ook) geweldig is.. maar idd goed genoeg en t hoeft niet perfect en idd we zijn ook leuk zonder geweldige kleren of bijzondere baan auto huis wat dan ook, maar we zijn goed genoeg :D thnx!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met een affirmaties probeee je jezelf te programmeren. Elke positieve zin werkt. Je gaat vanzelf reageren/leven naar deze gedachten.

    Zinnen als ik ben perfect zijn daarin geen goede affirmaties. Niemand is perfect. Je zou je zelf zonder fouten programmeren. Onmogelijk! Deze zinnen werken dis voor niemand.
    Zinnen als - ik ben goed zoals ik ben, of -alles wat ik doe doe ik van uit zuivere intentie, zijn veel beter.
    Dat is haalbaar en daarmee streef je meteen maar het hoogste, zelfacceptatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je titel zegt dat affirmaties niet werken voor jou, maar de voorbeelden die je geeft die wel werken zijn ook affirmaties! :) en wat fijn dat ze goed werken voor je, fijn om te horen.

    En je bent ook een leuke vrouw en een ontzettend goede moeder, dat lezen we hier elke keer weer terug!

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)