woensdag 26 juni 2019

Geluidsoverlast van de buren

Een nadeel aan de zomer vind ik dat iedereen in de tuin gaat zitten en dat sommige mensen dan hun muziek zo hard aanzetten dat de hele buurt meegeniet. Gister was het ook weer zo ver: buren hadden hun muziek zó kneiterhard aanstaan dat het haast wel leek alsof er een festival gaande was in de buurt!

Sander is een rondje door de wijk gaan lopen om te bekijken waar het vandaan kwam,maar kon niet vinden wie zijn muziek zo asociaal hard aan had staan. Hij was inmiddels al een kwartier weg en belde dat hij op ongeveer 1 kilometer afstand de geluidsbron nog steeds niet had kunnen ontdekken. Op dat moment besloot ik maar even naar 0900-8844 te bellen, zodat zij het verder op konden pakken.

"Mevrouw, u bent zeker niet de enige die hierover belt. Maar we kunnen er niets aan doen. Het komt vanuit de Kuip!" zei de politie. Op dat moment ging er een lichtje bij me branden waarom de muziek me ergens vaag bekend voorkwam: Rammstein speelde gisteravond in de Kuip! Wat een opluchting dat het niet om iemand in de buurt ging maar om een eenmalig concert. Ik zag al helemaal voor me dat iemand elke dag zo knetterhard muziek zou gaan draaien in de zomer!

Sander was nog niet helemaal overtuigd dat het echt uit de Kuip kwam, maar vanaf het moment dat ik de muziek kon plaatsen kon ik af en toe ook echt duidelijk horen welk nummer ze aan het spelen waren. Best gaaf, want ik was vroeger fan van Rammstein en had graag naar het concert gewild, maar ik was te laat met kaartjes bestellen. Nu kon ik gratis (een beetje) meegenieten.


11 opmerkingen:

  1. Wat grappig, eigenlijk! En gelukkig maar dat het eenmalig was. Ik heb gestudeerd in Nijmegen en kon ook op kilometers afstand toch meegenieten van concerten uit het Goffertpark als de wind goed stond.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar om hier nu te politie voor te bellen.......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat is daar raar aan ? Ik vind het volkomen logisch , stel je voor dat iederen zíjn eigen muziek keihard zou gaan draaien in de tuin, wat een onleefbare situatie je dan gaat krijgen.

      Verwijderen
  3. Maar bij een concert zijn er toch ook geluidslimieten? Nou ja zo een beetje meegenieten is soms ook wel heel erg fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt, maar het schijnt dat het door de weersomstandigheden kwam dat het zo ver droeg

      Verwijderen
  4. Moet je zien hoe onberekenbaar een mens is. Als het van buren was geweest had je het irritant gevonden en nu je wist wat het was genoot je ervan....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt, omdat ik nu wist dat het eenmalig was en dat we niet het risico lopen dat we de hele zomer met zulk lawaai zitten dankzij buren die zich nergens wat van aantrekken. (Ja, klein "traumaatje" van ons vorige huis hier)

      Verwijderen
  5. geluid klinkt dan best ver!! jullie wonen nog best een stuk van de kuip vandaan..?! laatst marco borsato niet gehoord? ligt misschien net aan de wind ? maar bizar dat t zo ver klinkt en je dan idd t idee hebt dat t buren zijn.. gelukkig idd een concert.. niets tegen te doen maar dan weet je iig dat t niet bewust overlast is.. dat frusteert meer dan een concert denk ik ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kwam ook door de weersomstandigheden. Een paar weken geleden hadden we inderdaad ook een paar dagen geluidsoverlast, maar toen wel minder erg dan gisteravond. Waarschijnlijk was dat dan inderdaad Marco. En ja, het is minder erg als het een concert is dan wanneer je dus buurtbewoners hebt die overal lak aan hebben.

      Verwijderen
  6. Kwam door de hitte. Eerder op de avond weten mensen in de omgeving die over geluidsoverlast klaagden op social media, dit aan de wind. Maar de dienst legt op haar website uit hoe het de hitte is die de overlast veroorzaakt. „Laag in de lucht hangt namelijk een zogenaamde inversielaag. Dat betekent dat een warmere luchtlaag als het ware als een deken over een koudere luchtlaag ligt. Zo’n deken, de inversielaag, vormt dan een soort deksel waar tegen het geluid weerkaatst en extra ver draagt. Ook kan het dan klinken of het geluid dat je hoort van dichtbij komt.”

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh gelukkig, dat je dus toch niet zulke asociale buren hebt zeg. Andermans muziek vind ik echt de hel.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)