donderdag 4 juli 2019

Rapport - onze cadeau strategie

Vandaag kreeg Tobias zijn rapport mee. In groep 1 en 2 houdt dit vooral in: een kort stukje geschreven tekst waar in te lezen is hoe hij zich dit afgelopen jaar heeft ontwikkelt en hoe hij zich gedraagt in de klas. Schokkend was het dus zeker niet, want eigenlijk wist ik natuurlijk allang dat hij het goed naar zijn zin heeft en leuk meedoet met de lessen. Maar voor de kinderen is het natuurlijk een hele happening om hun rapport te laten zien.

Ik vind het altijd leuk om een cadeautje te kopen voor het rapport; voor het middenrapport een kleinigheidje en voor het eindrapport iets groters, wat dan ook gelijk bedoelt is om lekker te kunnen gebruiken in de zomervakantie. Hierbij probeer ik dan wel iets te koppelen aan wat er in zijn rapport staat: vorig jaar stond erin dat hij graag in de zandtafel speelde en toen heb ik kinetisch zand voor hem gekocht, bijvoorbeeld.

Dit jaar was het grootste compliment in het rapport dat Tobias zo ontzettend goed kan lezen. Hij leest al woordjes en korte zinnen. Dus heb ik dit jaar een leuk boek voor hem gekocht. Dit is een zogenaamd AVI-groeiboek, dat houdt in dat de eerste verhalen AVI start niveau hebben en dat dit langzaam wordt opgebouwd tot AVI M4 (het niveau dat kinderen in het midden van groep 4 ongeveer horen te hebben). Tobias vindt lezen momenteel heerlijk en dat moedigen wij natuurlijk ook heel graag aan, aangezien we zelf ook graag lezen.


11 opmerkingen:

  1. leuk! hier krijgen ze van oma al een cadeau (vind t dan alweer meer dan genoeg :p ook al doen ze echt wel hun best! ) van tante vaak nog geld.. wij geven vaak niets (speelgoed meer dan zat in huis, mede door de opvang, in de zomer ook nog wel dagjes uit etc.. nog meer kopen is echt niet nodig) ben benieuwd. morgen rapporten. van oudste online al gezien, van jongste alleen de cito scores online. maar niets spannends volgens mij. doen t beide prima :) fijn dat t bij tobias ook goed gaat! leuk die geschreven rapporten! (hier in groep 1 en 2 niets.. pas in groep 3..)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb mijn hele schooltijd op Montessori onderwijs gezeten en kreeg nooit rapporten.
      Was dolblij met een vd muziekschool weet ik nog.
      Geen idee of ik er iets voor kreeg, kwam wel een piano in huis maar dat was om te studeren. Is trouwens nooit wat geworden.

      Verwijderen
    2. had vroeger zelf wel rapporten.. daardoor dacht ik dat ik een gemiddelde leerling was.. toets cijfers tussen de 9 en 10.. maar rapport cijfers 7,5... hoger gaven ze niet.. maar ik vond 7,5 heel gemiddeld.. nooit geweten hoe makkelijk ik kon leren en hoe ver ik ermee had kunnen komen.. blij dat t tegenwoordig zo anders is!!!

      Verwijderen
  2. Leuk he die kleintjes die net gaan lezen. Tip: Bij de kringloop kun je vaak zo goed als nieuwe boekjes voor een schijntje kopen. Toen mijn kinderen jonger waren heb ik dat ook zo gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben nooit iets gegeven voor een rapport omdat ik het vanzelfsprekend vind dat ze hun best moeten doen voor school en of ze nu met hele hoge of minder hoge punten het jaar doorkwamen vind ik dan minder belangrijk. In de onderbouw bestonden de rapporten ook trouwens uit verhaaltjes hoe het kind het deed en o.a. wat ze leuk vonden om te doen. Ik vind jullie manier van belonen overigens wel heel leuk door het zo te koppelen aan een activiteit die ze graag doen of goed kunnen. Leuke kado’s!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat klinkt dat kil. Kinderen mag je soms best belonen voor hun inzet. Ze moeten dat op alle fronten nog leren. Ik liet het echter nooit van de resultaten afhangen, maar juist van die inzet.

      Er zijn toch ook genoeg volwassenen die bonussen krijgen voor inzet? Of serveersters die fooi krijgen?

      Verwijderen
  4. Een boek vind ik een topcadeau. Zeker voor een kind. Als ze van lezen gaan houden ligt de wereld aan hun voeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier kregen ze ook nooit iets voor hun rapport van ons. Geen druk leggen op hoge cijfers zoals ik het vaak heb gezien. Geld krijgen in de vorm van €1,- voor elke 6 oplopend tot €10,- voor elke negen op de basisschool gewoon absurd. Leren doe je voor jezelf en je eigen ontwikkeling. Natuurlijk kregen ze van familie wel vaak iets. Heeft altijd goed gewerkt. Twee zitten er nu op het HBO en 1 op de universiteit. Zelfs bij slagen kregen veel kinderen nog steeds hoge bedragen voor het rapport (naast een cadeau) denk aan een 0 achter de bedragen hierboven. Onze kinderen kregen natuurlijk wel een cadeau voor het slagen, allemaal 10 rijlessen en daarnaast 1 theorie en 1 praktijkexamen van ons.
    Eva

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het hoeft niet altijd om de concrete prestatie te draaien. Een kind wat zichtbaar hard gewerkt heeft kun je belonen, ongeacht het eindresultaat. Dat hou ik mijn dochter ook altijd voor: het cijfer maakt me niet uit, als ik maar weet dat eraan gewerkt is. Hulp kunnen we altijd zoeken.

      Verwijderen
  6. Zelf ben ik ook niet zo'n voorstander van het geven van geld of grote cadeaus bij een rapport, helemaal niet zoals iemand hierboven schreef gerelateerd aan cijfers.
    Maar het idee van een kleiner, bruikbaar cadeau dat gekoppeld is aan iets wat beschreven is in het rapport, vind ik dan wel erg leuk en origineel. Die onthoud ik zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke keuze, een boek. Altijd goed. Ook fijn dat hij graag leest. Is zo goed voor ontspanning en taalkennis.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)