maandag 22 juli 2019

Apen-bordje

Tijdens de vakantie maak ik vaak een apen-bordje (oftewel: monkey platter) voor Tobias. Dit is een bordje met verschillende lekkere (gezonde) snacks erop. Vaak leg ik er dan ook een of twee snoepjes bij.

Op een apen-bordje kun je eigen alles leggen wat je normaal gesproken ook als tussendoortje geeft, alleen doordat er meer keuze is, geeft het een feestelijker gevoel. Althans, Tobias wordt er altijd heel erg enthousiast van en vraagt dan ook regelmatig om zo'n bordje.

Ter inspiratie wat dingetjes die wij erop leggen (natuurlijk niet allemaal tegelijk!):

  • Plakjes komkommer
  • Plakjes banaan
  • Partjes mandarijn
  • Een paar aardbeitjes
  • Wat druifjes
  • Een gekookt eitje, in partjes gesneden
  • Een paar plakjes worst
  • Rozijntjes
  • Worteltjes
  • Een plakje kaas, opgerold
  • Een plakje kipfilet, opgerold
  • Een toastje met eiersalade
  • Een paar blokjes chocolade
  • Een snoepje (of twee!)
Ik zorg er dan sowieso voor dat er minstens 2 soorten groente of fruit zijn, gecombineerd met iets met eiwit en iets puur voor de lekker. 

Maken jullie ook wel eens zo'n bordje? Of misschien doen jullie dit wel dagelijks, dat kan natuurlijk ook ;) Ik maak er tijdens de vakantie vaak wat meer werk van, dan blijft het voor Tobias een extra leuke traktatie. 


6 opmerkingen:

  1. Daar heb ik wel eens vaker van gehoord, klinkt leuk en lekker! Ik kan mij voorstellen dat dit ideaal is voor "moeilijke eters." Zelf maak ik zoiets eigenlijk nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n bordje tot nu toe niet. Maar in de vakanties vindt onze dochter het heerlijk als ik een 'fruitbakje' maak: 2 - 4 soorten fruit door elkaar ipv een appel of een banaan. Het blijkt ook erg leuk om te vergelijken met jonger broertje dat gewoon meedoet maar alles in kleine(re) stukjes krijgt. Echt even een momentje van rustig zitten en fruit eten ipv fruit vlug wegwerken en doorspelen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja maar toen heette het nog niet Monkey plate, ik geloof niet dat we er een speciale naam voor hadden

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk idee zeg! Kan ik ook weleens doen. Doe je dat dan voor lunch?

    Groetjes Gina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. met t fruit eten met de opvang wel vaak. kunnen ze gewoon pakken van een groot bord met gesneden fuit. soms komkommer erbij. andere dingen doe ik er vaak niet bij (te veel gedoe of geen idee wat dan..) maar heerlijk idd gewoon gemixt fruit kunnen pakken. voordeel met meerdere kids eten.. tkomt iig op en je zit niet met half aangesneden fruit etc

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wist niet dat het een naam had! Dit doe ik voor E. ook. Die vindt de variatie ook een geweldige traktatie!
    S.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)