maandag 27 januari 2020

Wie leest nog de krant?

Bij mijn ouders thuis wordt al vanaf ik me kan herinneren elke dag de krant bezorgd. Eerst was het "Het Rotterdams Dagblad", en sinds die is overgenomen door het Algemeen Dagblad, leest mijn vader die elke dag.

Toen ik uit huis ging besloot ik al direct dat ik geen krant hoefde: ik reed regelmatig met het openbaar vervoer en vond de gratis krantjes zoals Metro eigenlijk wel genoeg om een beetje op de hoogte te blijven van het nieuws. Waarom betalen voor iets dat je ook gratis kunt krijgen, toch?

Inmiddels, zo'n 9 jaar later, probeer ik eigenlijk zo min mogelijk nieuws te lezen. Het nieuws geeft me regelmatig een paniekerig gevoel: waar zijn we aan begonnen om een kind op de wereld te zetten, met al die rampen die ons boven het hoofd hangen?! In wat voor ellende groeit Tobias op? Dit zijn vragen die door mijn hoofd schieten als ik het nieuws lees. Terwijl ik in het dagelijks leven eigenlijk heel andere dingen waarneem: mensen die voor elkaar zorgen, voor elkaar klaarstaan en op een positieve manier met elkaar omgaan. Na het lezen van het boek De meeste mensen deugen  ben ik me hier alleen maar bewuster van geworden.

Het nieuws is geen samenvatting van hoe het ervoor staat op aarde. Het is een vergrootglas dat zich vooral richt op alles wat fout gaat en mis is, terwijl er ook zoveel moois gebeurt. Daarom kies ik er tegenwoordig dus bewust voor om niet teveel nieuws tot mij te nemen. Ik vertrouw erop dat dingen die écht belangrijk zijn vanzelf bij mij terecht komen; en tot nu toe is dat ook zo.

Lezen jullie nog een (papieren) krant?

5 opmerkingen:

  1. Ik heb een digitaal abonnement op het ad. Dan kan ik ook de afgeschermde artikelen lezen. Bevalt me erg goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We krijgen de regiokrant van de buren die hebben daar een abonnement op, ook het gratis krantje lezen we graag. We zouden graag het NRC lezen maar de bezorging laat hier te wensen over helaas. Ik hou ervan te lezen van iets wat ik in handen heb, ook boeken lees ik zo.
    Op laptop lees ik wel nu nl omdat ik wel het nieuws wil lezen, wil wel weten wat er in de wereld gebeurt al kan ik er niets aan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, want op die manier blijf ik op de hoogte wat er in mijn gemeente en omgeving speelt. Zowel politiek als crimineel nieuws als dat op 22 februari de carnavalsoptocht in mijn dorp trekt, staat allemaal in de regionale krant. Toch belangrijk voor mij. Want als er iets bijzonders aan de hand is wil ik toch weten wat er is gebeurd of nog gaat gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maandag t/m vrijdag digitaal. Weekend de papieren Volkskrant. Genieten. Als ik de krant niet zou lezen zou ik me erg afgesneden voelen van de wereld. Bovendien volg ik nog een aantal Nederlandse en Duitse journo’s op Twitter. Nieuwsjunk dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helaas niet omdat ik hem te duur vond, maar ik zou het ergens best wel weer leuk vinden.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)