maandag 28 september 2020

Handboek voor mindere dagen

 Door een foutje van mijn kant hebben we een maand lang betaalt Kobo plus. Tobias wilde namelijk heel graag het luisterboek van juf braaksel luisteren dus ik had een maandje gratis Kobo plus genomen op proef, maar was net één dag te laat met het afmelden, en daardoor zaten we er dus een maand extra aan vast. 


Nou, als je het dan hebt, dan maak je er ook maar goed gebruik van. De afgelopen weken heb ik dus flink wat boeken gelezen op de tablet. Een van de boeken die me het meest zal bijblijven is het handboek voor mindere dagen. We hebben allemaal wel eens een mindere dag, week of maand. Maar hoe kom je daar nou het makkelijkste doorheen? Is wegdrukken de oplossing, of zijn er ook andere manieren om hiermee om te gaan? 


Ik zal eerlijk zijn: op het moment dat ik dit boek las, zat ik zelf eigenlijk ook in een flink mindere periode. Het was voor mij echt een troostend boek. Het was (soort van) 'fijn' om te lezen dat ik niet de enige ben die wel eens een mindere periode heeft; dankzij social media krijg ik soms wel dat gevoel namelijk. Het lijkt bij iedereen allemaal zo makkelijk te gaan en dan denk ik wel eens pffh waarom gaat het bij mij nou allemaal zo *piep* elke keer. Want zulke dingen denk ik dan op die mindere dagen.... 


In dit boek staan zoveel praktische tips en manieren om die mindere dagen door te komen dat ik ze niet eens allemaal in één keer kan onthouden, dus ik probeer het boek de komende week gewoon nog een keer door te lezen. Ook staan er veel mooie gedichten, quotes en andere teksten in om af en toe eens over na te denken. Eentje die ik alvast in mijn bullet journal heb overgeschreven:

" De shit van het verleden is de mest van de toekomst"  

En dat is toch wel een van de belangrijkste dingen die uit dit boek te leren zijn: als je jezelf openstelt voor je mindere dagen, kun je ervan leren en erdoor groeien op een manier die niet mogelijk is als je jezelf ervoor afsluit of deze gevoelens altijd maar wegdrukt. 


Hoe dan ook: ik vond het een mooi boek. Echt een aanrader zo met de donkere dagen weer voor de deur. 

5 opmerkingen:

  1. Zou het jou niet helpen om weer wat meer een doel te hebben? Met T op school zou een leuke baan misschien wat voldoening en afleiding geven; het gevoel dat je ergens nodig bent ofzo.
    Als ik elke dag thuis zou zitten, zou ik daar ook niet gelukkiger van worden. Zo'n huis is een keer schoon en de was is een keer gevouwen en gestreken.

    Geen kritiek hoor, gewoon een gedachte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk er wel eens over na, hoor, dus het is geen gekke gedachte. Echter door mijn gezondheidssituatie die niet bepaald stabiel is, is het lastig om een baan te vinden die EN voldoende uitdaging biedt als het goed met me gaat, maar OOK te doen is als het minder gaat. Wellicht in de toekomst. :)

      Verwijderen
  2. Nou je bent zeker niet alleen hoor. Hier ook veel mindere dagen gehad en met regelmaat nog steeds.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je wat aan dit boek had! Soms vind ik zelfhulpboeken zo standaard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat ben ik met je eens. Maar deze vond ik wel echt verfrissend. In plaats van altijd maar naar het beste te streven ook af en toe even gewoon accepteren dat het wat minder gaat is een boodschap die je niet vaak hoort

      Verwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)