woensdag 30 september 2020

Kinderboekenweek 2020: tobias favoriete boeken

 Vandaag begint de kinderboekenweek. Dit jaar zal het allemaal wel iets anders dan anders gaan. Normaal gesproken wordt er halverwege de kinderboekenweek een boekenverkoop gedaan via school. In eerste instantie wilden ze dit op een aangepaste manier door laten gaan, maar door de recnte ontwikkelingen qua covid hebben ze nu besloten om het helemaal niet door te laten gaan. Jammer, maar begrijpelijk. Wij gaan dan zelf wel een boek kopen ergens anders, dat komt wel goed. 

Wij vinden (voor)lezen erg belangrijk. Lezen zorgt voor een grotere woordenschat. Ook leer je ongemerkt een hoop andere dingen van lezen, dingen die altijd goed van pas kunnen komen. Een klein voorbeeldje:


Een paar weken geleden was Yuki opeens naar buiten geglipt. Omdat ze nog niet is gechipt (dit gebeurt volgende week, tijdens haar sterilisatie!) mag ze eigenlijk nog niet naar buiten toe, maar ze liet zich ook niet zo makkelijk pakken. Gelukkig kwam Tobias met een idee: laten we een spoor maken van kattensnoepjes, dan komt ze weer naar binnen toe! En ja hoor: binnen 5 minuten hadden we haar weer veilig binnen!! Toen ik hem vroeg hoe hij op dat idee was gekomen vertelde hij dat hij het had gelezen in een boek!

Naast dat het belangrijk is, is lezen natuurlijk ook gewoon ontzettend leuk en gezellig. Niks gezelligers dan lekker met een grote kop thee een boek lezen! Hoewel.... met de kat op schoot en Tobias naast me, terwijl hij ook een boek of tijdschrift leest, maakt het nog wel extra gezellig. 




Tobias' favorieten

Net als elk jaar maak ik een top 3 van de boeken die Tobias dit afgelopen jaar het leukste vond om te lezen. Om eerlijk te zijn vind ik deze boeken persoonlijk niet zo leuk, maargoed ik ben ook niet de doelgroep natuurlijk. Tobias vindt ze in elk geval erg leuk: 

Deze boekenreeks gaat over twee jongens, Sjors en Harold, die door middel van hypnose hun schooldirecteur kunnen veranderen in de superheld "Kapitein Onderbroek". Het is echt niveau onderbroekenhumor, maar Tobias vindt het geweldig!

Dit prentenboek gaat over een hotdog die niet wil worden opgegeten en daarom besluit te vluchten. Hilarisch volgens Tobias. En ook de dochter van een vriendin kon smakelijk lachen om dit boek. Zelf ben ik het wel een beetje zat na 10 keer voorlezen. Ik ben altijd weer blij als dit boek teruggaat naar de bieb ;) 

Ook dit is een boekenreeks. Het gaat over een waanzinnige boomhut met heel veel verdiepingen waar de meest bizarre dingen gebeuren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit boek niet heb gelezen; Tobias kon het zelf lezen en heeft deel 1 in één dag verslonden. Hij vergat zelfs even dat ie tijdens het koken altijd even televisie mag kijken. Dat zegt denk ik wel genoeg. 


Welke boeken lezen jullie (klein)kinderen graag? 


PS: nee, dit wordt geen boekenblog. ;) Het kwam toevallig zo uit dat het twee keer achter elkaar over een boek gaat, maar volgende keer zal ik weer ergens anders over schrijven. 

5 opmerkingen:

  1. Het zijn hier helaas niet van die lezers. Mijn dochter vond voorlezen vreselijk en vind zelf lezen nu wel leuk. Zoon vond voorlezen heerlijk en vind zelf lezen niet echt leuk, maar doet het wel. Dochter leest graag boeken over dieren, vooral paarden en dolfijnen. En zoon zit nu in een serie De Magische Apotheek. Maar ik koop geen boeken meer, hooguit wel eens bij de kringloop of kleedjesmarkt voor de vakantie. Leve de bieb en gratis reserveren.

    groet Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als hij wat ouder is, kun je hem de serie “de grijze jager” van John Flanagan aanbieden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Julius Zebra en Dummie Mummie om zelf te lezen. En voorlezen De Gorgels en Dolfje Weerwolfje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig dat hij van lezen houdt! Hopelijk blijft dat zo.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)