donderdag 17 september 2020

Opnieuw gestart met mijn bullet journal

Begin september ben ik opnieuw gestart in een bullet journal. Mensen die hier al langere tijd meelezen weten dat ik een aantal jaar heel enthousiast bezig ben geweest met deze productivity tool. Het was een leuke hobby, maar op een gegeven moment ging er teveel tijd zitten in het decoreren van mijn bullet journal en was het eigenlijk niet zo leuk meer. Toen ik ontdekte dat je ook to do lijstjes kan bijhouden in Google Keep ben ik gestopt met mijn bullet journal. 


Toch merkte ik de laatste maanden dat ik wel behoefte had om opnieuw te beginnen. Lijstjes bijhouden op de telefoon is namelijk ook niet dé oplossing voor mij. Als ik elke keer mijn telefoon op laptop moet pakken om te kijken wat ik allemaal nog wilde doen dan geeft dat namelijk ook een hoop afleiding. Mijn lijstje erbij pakken leidde er dan vaak toe dat ik ook nog 'even' mijn mail checkte, een berichtje beantwoordde op whats app enzovoort.  


Dus vandaar dat ik toch weer een bullet journal heb gekocht. Ik ben wel van mijn geloof gestapt en heb een Mus journal gekocht in plaats van de dure boekjes die ik voorheen kocht. Daarnaast gebruik ik het nu echt alleen voor productiviteit en probeer kritisch te zijn of ik bepaalde dingen écht in mijn bullet journal moet bijhouden, want voorheen hield ik ook vaak dingen bij die eigenlijk niet echt nut hadden, bijvoorbeeld welke films ik had gekeken. Ook gebruik ik praktisch geen versiering of gekke schema's, het is allemaal heel clean en dat bevalt me eigenlijk wel goed. 


Wat voor dingen ik dan wel bijhoud nu?

  • Alles wat ik wil / moet doen (dagelijks, en op langere termijn)
  • Een schema voor mijn sportlessen
  • Welke lessen ik nog moet doen voor de gebarenchallenge
  • Een symptomen tracker vanwege nieuwe medicatie tegen PMDD
  • Een planning voor Tobias' verjaardag ivm de corona 

Ik merk in elk geval dat ik weer een stuk productiever ben nu ik mijn planning op papier heb staan en niet meer elke keer online hoef te gaan om te kijken wat er allemaal nog op mijn lijstje staat. :) 

2 opmerkingen:

  1. Toch wel fijn om met pen op papier te schrijven, vind ik zelf. Is meteen zichtbaar, goed voor de fijne motoriek, kost geen elektriciteit en het is zo lekker tastbaar.
    Ik gebruik sinds twee jaar een bullet journal, maar niet als bullet journal, meer als geïllustreerde agenda. Ik heb niet zoveel afspraken of gewoontes die ik wil monitoren (vind het vaak egocentrisch gedoe), wel heel veel en erg verschillende lijstjes die ik over meerdere jaren gebruik.
    Bijvoorbeeld kleurnummers van aquarelpotloden (die ik ook in mijn bulletjournal gebruik, maar dan droog of zo droog mogelijk) of welke plantencombinaties ik eens moetuitproberen. Wat ik heel leuk vind is om te experimenteren met lay outs, kleurenschema’s en handlettering. De puntjes zijn daarbij een handig houvast.
    En sinds april schrijf ik er elke dag in waar ik geweest ben en wie ik heb gesproken, voor het geval ik besmet raak met Corona, dat helpt bij het contactonderzoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb op de link geklikt en wat een mooie heb je gekocht zeg! Heel uitnodigend en leuk!

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)