zondag 6 december 2020

Kinderen en kraskalenders

Toen gister de zak tevoorschijn kwam, stak er één cadeautje een beetje boven de zak uit. Tobias herkende het meteen: een kraskalender! Hij werd er direct helemaal enthousiast van... Schrikbarend enthousiast, als je het mij vraagt. 


Het is al jaren een soort traditie dat ik óf voor mijn verjaardag óf van Sinterklaas een kraslot voor de decembermaand krijg. Elke dag mag je een vakje openkrassen en aan het eind van de maand weet je dan of je iets hebt gewonnen. Ik vind het leuk om dit eens per jaar te doen. De rest van het jaar heb ik er ook totaal geen behoefte aan. Voor mij is zo'n kraslot een leuke vervanger voor de advent-kalender met chocolaatjes erin die ik vroeger altijd kreeg. Maar de rest van het jaar vind ik het zonde van mijn geld, dus het blijft echt een hobby voor december. 


Maargoed, even terug naar de reactie van Tobias: die wordt er dus ook enorm enthousiast van! Het is natuurlijk ook wel een product dat er erg aantrekkelijk uitziet voor kinderen, met al die vrolijke plaatjes en kleurtjes. Sommige mensen zeggen zelfs dat het té aantrekkelijk is voor kinderen. Zelf heb ik er nog niet zo'n sterke mening over. Tobias lijkt er hetzelfde in te staan als ik: hij vindt het leuk in december, maar de rest van het jaar boeit het hem niets en vraagt hij er ook niet om. Ik denk zelfs dat hij niet eens weet dat er de rest van het jaar ook krasloten te koop zijn (en dat ga ik hem ook niet vertellen uiteraard!!)


Zijn krasloten daadwerkelijk zo verslavend? Het schijnt dat mensen die op jonge leeftijd in aanraking komen met krasloten een grotere kans hebben om er later aan verslaafd te raken. Toch zijn de meningen verdeeld: uit het ene onderzoek blijkt dat het niet zo verslavend is, terwijl een ander onderzoek weer zegt dat de gevolgen enorm kunnen zijn.... Beetje lastig te bepalen wat de waarheid is, dus!


Voor onszelf hebben we besloten dat Tobias wel mee mag kijken als ik de vakjes openkras, maar dat hij het zelf nog niet mag doen tot hij 18 is. En we benoemen ook regelmatig het spelmechanisme, en dat in principe de enige die uiteindelijk echt geld verdient aan de loten, de loterij zelf is. 


Wat vinden jullie van krasloten en de aantrekkingskracht op kinderen? Denk je dat het wel meevalt, of is het toch verslavend? 

7 opmerkingen:

  1. Mijn zoontje is ook gek op krassen.. hij heeft geen idee dat er iets mee te winnen valt.. hij wordt helemaal blij van wat er dan ook onder de kraslaag vandaan komt.
    Ook de boekjes waar je heen en weer gaat met een potlood en er een plaatje teveeoscchijn komt vindt hij geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ow ja, de rest van het jaar heb ik er niets mee maar In december zou ik inderdaad wel eens een win for life (we zijn van belgie) cadeau doen aan een vriendin oid.
    Maar ik vertel de kindjes dan ook meteen erbij dat de kans dat je wint echt verwaarloosbaar is.
    Ooit kreeg ik als actie bij het openen van een nieuwe bankrekening 50 win for life lotjes. Toen bleek dat ik minder had gewonnen dan de kraslootjes zelf qua aanschaf normaal kostten, was ik er helemaal klaar mee. Dat verhaal vertel ik ook aan de kindjes als ze iets over loterijen willen weten.
    Tot nu vinden ze het net als ik eigenlijk zonde van het geld, maar wel een mooi gebaar om cadeau te geven aan iemand.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, kinderen vinden dat volgens mij allemaal leuk. Ik denk niet dat je direct bang hoef te zijn voor verslavingen.
    Ik heb zelf ook zo'n kalender gekregen dit jaar en mijn puber wil ook gelijk krassen.
    Maar eentje met cadeautjes of snoep zou ze ook super vinden. Het is volgens mij gewoon de verrassing.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Krassen vond ik als kind fantastisch. Mijn moeder had altijd een bepaald merk gezichtsproducten en dan kreeg je van die spam post en daar zaten kraskaartjea bij voor "gratis" producten. Vond ik super leuk.

    Hier krassen ze mee op onze gekregen kaart. Een verslaving daar geloof ik niet in. Gewoon luchtig en nuchter mee omgaan. Dat is net zoals met alchol en drugs. Prima als ze straks iets willen drinken. Zie ik ze liever thuis doen en ik de controle heb dan dat ze het stiekem doen in een steegje.

    Dat je er geld mee kunt winnen zien ze als een bijzaak. Is gewoon de fun. Ze zijn 8 en 11 en volgend jaar krijgen ze een eigen kraskaart in de zak van Sint en krassen we elke dag een vakje open.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb precies het omgekeerde, mij trekt een decemberkraslot totaal niet maar ik koop door het jaar heen wel eens een klavertje4 (kosten één euro per stuk). Ik vergeet het soms ook weer maanden dus voor mijzelf gaat er totaal geen verslavende werking vanuit, ik kan dat voor kinderen niet inschatten maar het zou mij niet verbazen als het voorbeeld het verschil maakt (zelf nuchter en relaxt, kind ook maar maak er een enorme deal van en kinderen pikken op dat het super interessant is en hoe meer verboden hoe leuker tenslotte). Aangezien (volgens de reclame althans ;) ) je via de Nederlandse loterijen goede doelen steunt, zie ik het zelf niet als geldverspilling. Meer als een vorm van doneren waar ik zelf ook nog een beetje lol (niet noodzakelijk winst) mee behaal. Zoveel verschil vind ik er dan ook niet in zitten met bijvoorbeeld lootjes voor de 'grote club actie'.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is een goede vraag zeg! Je zou inderdaad toch niet per ongeluk je kind een slechte gewoonte willen aanleren... Geen idee of dat met krasloten zo werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoe je het ook went of keert krasloten vallen onder de categorie gokken. Het is minder onschuldig dan het lijkt en er geldt niet voor niets een leeftijdsgrens van 18 of ouder voor de verkoop van dit soort krasloten. Als het alleen om het open krassen van vakjes gaat zijn er ook andere leuke kalenders als alternatief waar geen win kansen aan verbonden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)