vrijdag 8 januari 2021

Goodreads challenge: mijn top 5 beste boeken van 2020

 Begin 2020 heb ik mezelf opgegeven voor de Goodreads boeken challenge. Hierbij kun je zelf aangeven hoeveel boeken je in 1 jaar wilt lezen. Zelf had ik voor mezelf 52 boeken als doel gesteld. 1 boek per week leek me makkelijk te halen.... En mede 'dankzij' de lockdown is dit inderdaad gelukt en las ik zelfs 58 boeken. Natuurlijk waren niet alle boeken even goed, maar ik heb de 5 leukste / beste boeken die ik vorig jaar heb gelezen voor jullie op een rijtje gezet. En natuurlijk ben ik ook erg benieuwd welke boeken jullie de moeite waard vonden, want dan kan ik die weer aan mijn lijst toevoegen voor dit jaar!


1. Handboek voor mindere dagen - Eveline Helmink

Dat dit boek in de top 5 staat zal vast niemand verbazen, tenzij je toevallig voor het eerst hier leest 😉Ik heb het namelijk al meerdere keren genoemd in het afgelopen jaar. De inzichten uit dit boek hebben me echt wel door een paar moeilijke momenten van het afgelopen jaar heen geholpen. 


2. Stille wateren - Eva Nagelkerke

Dit boek vond ik erg spannend en beklemmend. Ik heb het in één ruk uitgelezen. Echt een aanrader als je van psychologische thrillers houdt. Opzich gebeurt er niet eens erg veel, maar je vraagt je wel constant af wat er nou is gebeurt. 

3. De stille patient - Alex Michaelides

In dit boek gaat een psycholoog werken bij een instelling waar een beroemde patient zit die haar man 5 keer door het hoofd heeft geschoten, zonder daar ooit een verklaring voor te geven. Hij wil er graag achter zien te komen hoe het is gebeurt, maar hiervoor moet hij eerst haar vertrouwen zien te winnen. Ik vond dit boek ook erg spannend. Ik kon het niet wegleggen!

4. Mijn belofte aan jou - Colleen Hoover

Echt een prachtig, hartverscheurend verhaal dat me denk ik nog lang bij zal blijven. Het verhaal volgt een echtpaar dat dolverliefd is op elkaar, maar door problemen die ontstaan langzaam uit elkaar dreigt te groeien. Ik wil verder niet spoileren, maar dit boek is echt heel mooi. Overigens kan ik deze schrijfster sowieso heel erg aanraden, ik heb meerdere boeken van haar gelezen en geen enkele heeft me teleurgesteld!

5. Negen volmaakte vreemden - Liane Moriarty

Negen gasten verzamelen zich in een exclusief wellnessresort.  Ondanks alle luxe, meditatie en mindfulness is iedereen zich ervan bewust dat ze ook flink aan het werk moeten. Maar niemand kan zich voorstellen hoe zwaar de komende tien dagen zullen worden.... Deze omschrijving maakte mij onwijs nieuwsgierig naar dit boek, en het is me zeker niet tegengevallen! Ik vond bepaalde verhaallijnen heel herkenbaar en daardoor enorm grappig. De schrijfster schuwt zware onderwerpen niet, maar tegelijkertijd voelt het verhaal nergens té zwaar, heel apart. Ook van deze schrijfster heb ik dit jaar meerdere boeken gelezen, maar deze is me het meeste bijgebleven. 


Ik ben erg benieuwd naar jullie aanraders, want ik leer graag nieuwe boeken en schrijvers kennen. Dus: spui maar raak met jullie tips!! 😁

12 opmerkingen:

  1. De stille patiënt klinkt intrigerend! Die ga ik reserveren in de bieb!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De boeken over de Zeven Zusters nog niet ontdekt? 6 heb ik er uit en deel 7 komt eind april uit kreeg ik te lezen van de bolle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er wel veel over gelezen, maar nog niet aan begonnen. Bedankt voor de tip, ik ga deel 1 toch maar eens reserveren!

      Verwijderen
  3. Mijn favorieten van het afgeluisterd jaar waren:
    'T Hooge Nest van Roxane van Iperen
    Zondagskind van Judith Visser
    Een Flinterdun Geheim van Robert Goddard
    Kwaad bloed van Robert Galbraith
    Confettiregen van Splinter Chabot

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 't Hooge nest heb ik geprobeerd dit jaar, maar ik kwam er helaas niet lekker in.
      Zondagskind heb ik momenteel gereserveerd staan, dus ga ik binnenkort waarschijnlijk lezen.
      Een flinterdun geheim, kwaad bloed en confettiregen ga ik eens bekijken, bedankt voor de tips :D

      Verwijderen
  4. Zondaarskind - Marion Pauw
    Het Hooge Nest - Roxane van Iperen (geef het een kans om even voorbij al die feiten te gaan, je legt m daarna nooit meer weg)
    Zeven Zussen - lezen gewoon lekker weg, beetje herhaling van concept, maar wel een leuk concept.
    Hendrik Groen, alle 3 de dagboeken.
    De reeks van MJ Arlidge

    Ach, er is zoveel te lezen. Ik zal uit jouw tips ook weer wat halen. Altijd leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De boekenreeks van MJ Arlidge heb ik verslonden! Echt geweldige boeken inderdaad.

      Zondaarskind gaat sowieso ook op de lijst. Bedankt voor de tips!

      Verwijderen
  5. Ik weet niet of ik het bij 5 boeken ga houden ;)

    De eerste schrijfster: Astrid Harrewijn
    'Drie vrienden, een huis (en een klusjesman)' en 'Daar heb je vrienden voor' en 'Vrienden voor het leven', drie boeken over drie dezelfde personages maar dan per boek door de ogen van 1 van de 3. Pas bij het derde boek valt alles op zijn plek..en wordt er min of meer duidelijk waarom er in het eerste deel een klusjesman wordt geïntroduceerd...

    Daar is ie weer: de zeven zussen serie van Lucinda Riley
    Ik ben halverwege het eerste deel en ik weet nu al dat ik alle delen achter elkaar uit zal lezen. Nu ik het er toch over heb, waarom ben ik eigenlijk niet aan het lezen?

    De volgende schrijfster: Vonne van der Meer
    Ze is bekend van haar drie 'eiland boeken', die heb ik ook zeker verslonden, maar dat was al even geleden (een jaar of 20..). Ze heeft ook boeken met meerdere korte verhalen geschreven, daar heb ik een paar van gelezen de afgelopen weken. Vooral 'Brood zout wijn' vond ik erg leuk omdat meerdere korte verhalen over dezelfde personages gaan. In het tweede verhaal worden soms dingen duidelijk die in het eerste verhaal open zijn gebleven daardoor hoort het soms toch weer bij elkaar.

    Nog een schrijfster (blijkbaar heb ik een voorkeur voor vrouwen..): Simone van der Vlugt
    Ik hou vooral van haar historische romans maar ze schrijft ook thrillers en die hebben vast dezelfde fijne schrijfstijl.

    Oké toch nog een man: Russell Shorto
    Ik heb zijn boek 'nieuw Amsterdam' over de geschiedenis van New York al gelezen. Ik heb ook eindelijk zijn boek 'Amsterdam' over de geschiedenis van heel verrassend...Amsterdam, nu eindelijk als dwarsligger in de kast staan. Maar 'Amsterdam' moet ik nog lezen. Ik hou er wel van om ook af en toe iets anders dan fictie te lezen en ik hou van geschiedenis dus ik vond een erg leuk boek.

    Goed, geen 5 boeken dus maar wel 5 auteurs..bijna hetzelfde.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt voor de tips, ik heb een aantal boeken toegevoegd. Simone van der Vlugt heb ik inderdaad al een aantal thrillers van gelezen, de rest van de schrijvers ken ik wel van naam, maar nog niets van gelezen, dus ik heb een aantal boeken op de lijst gezet :)

      Verwijderen
  6. Leuke blog! Ik ga zeker wat van je tips lezen. Mijn tips zijn:

    Doodse stilte-Saskia Idema
    Prachtig boek, maar wat had ik veel tissues nodig.

    Alleen - Barbara de Schmedt
    Lekker spannend. Geweldig debuut,

    Agneta's erfenis Corina Bomann
    Deel 1 van trilogie. Ik heb de andere twee nog op mijn wensenlijst staan.


    De Tweeling van Summerbourne
    Fijn verhaal

    De stroopwafelshop-Astrid Harrewijn
    Lekkere feelgood

    En zoals bovengenoemd de zeven zussen. Ik moest er even aan wennen, omdat het een heel ander genre is dan ik normaal lees, maar zoals anderen zullen herkennen, staan in bovenstaande lijst nu meer boeken in die stijl geschreven.







    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tips. Ik heb ze allemaal aan mijn lijst toegevoegd :D

      Verwijderen
  7. Ik heb op jouw aanraden vorig jaar "the Guernsey literary and potato peel pie society" gelezen (in het Engels) en heb er erg van genoten! Dank je wel voor de tip :)
    Ik lees veel, maar heb niet zo veel rust (baby in huis en zwanger). Ik ben net begonnen in "the woman who smashed codes" van Jason Fagone. Ik ben nog niet ver genoeg om het aan te raden, maar ben erg benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)