vrijdag 15 januari 2021

Schermgebruik tijdens de lockdown

 Zoals ik al eerder schreef probeer ik het schermgebruik tijdens de Lockdown te beperken. Niet omdat ik Tobias nou zo graag plaag (hij is namelijk dol op schermpjes!), maar Omdat het turen naar een schermpje grote gevolgen kan hebben... 


Kinderogen zijn nog in de groei en hebben het nodig om regelmatig ver weg te kijken. Als kinderen alleen maar naar schermpjes kijken die dichtbij zijn, groeien hun ogen op een andere manier dan wanneer ze ook regelmatig buiten spelen en daarbij ook wat verder weg kijken . Bijziendheid wordt een groot probleem in de toekomst, dat zien oogarts nu al gebeuren. Ik wil dit proberen te voorkomen, voor zover dat mogelijk is;Sander en ik zijn allebei bijziend, dus de kans dat Tobias ooit een bril moet is sowieso al aanwezig. Maar hoe bijziend hij wordt, daar hebben we natuurlijk nog wel invloed op! En hoe groter de bijziendheid is, hoe hoger de kans dat hij op latere leeftijd zelf blind kan worden! Dit willen we uiteraard voorkomen!


We proberen Tobias daarom zoveel mogelijk buiten te laten zijn; zeker een uurtje of twee! We gaan regelmatig met hem wandelen, we beginnen sowieso elke dag met een wandelingetje. Dit vindt hij ook erg leuk. Verder probeer ik regelmatig mensen gaan fietsen, al gaat dat niet zo goed momenteel vanwege de kou! Ook thuis probeer ik activiteiten af te wisselen.


Ik schrijf deze blog niet om te zeggen van kijk ons eens goed bezig zijn, maar meer om anderen ook op de hoogte te stellen van de gevaren van te veel op schermpjes kijken. Soms is het niet anders, we hebben allemaal wel eens dagen dat de tablet erg goed van pas komt, maar het is wel iets om bewust mee om te gaan. 

2 opmerkingen:

  1. Het is best lastig inderdaad tijdens de lockdown. Ook omdat het onderwijs nu veel via de computer wordt gegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet alleen ogen in de gaten houden ook oppassen dat hij handjes niet al overbelast. Hoorde van fysio dat dat ook tot grote problemen gaat lijden vooral mensen die met duimen typen hebben snel pijn

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)