vrijdag 23 april 2021

Hoe gaat het met de hypotheek?

 Mom4Life vroeg hoe het gaat met het extra aflossen van de hypotheek. Hierdoor bedacht ik me dat ik daar inderdaad al een hele tijd niet over heb geblogd. 


De reden dat ik niet heb geblogd over het aflossen van de hypotheek laat zich misschien wel raden: op dit moment wordt er weinig afgelost. Dit komt doordat we minder hard sparen dan we hadden gehoopt. En dat komt dan weer doordat we wat tegenvallers hebben gehad aan het huis, maar óók omdat we op dit moment gewoon wat minder spaarzaam zijn dan we in het verleden zijn geweest. 


Over anderhalf jaar loopt onze rentevaste periode af en hopen we de hypotheek te kunnen wijzigen. Omdat de rente momenteel lager is dan toen we onze hypotheek afsloten, zou het maandbedrag dan lager worden. Op dat moment is het plan om dan het geld wat we hiermee besparen weer opzij te gaan zetten voor extra aflossingen. We willen dan gewoon hetzelfde bedrag blijven betalen als dat we nu doen, alleen zou de verhouding tussen welk gedeelte rente en welk gedeelte aflossing is dan anders liggen. Overigens moeten we dan natuurlijk nog wel even uitrekenen hoe we dat precies gaan doen, want als de rente lager is, wordt de hypotheekrente-aftrek ook lager. Maar dat we netto weer geld zouden overhouden voor extra aflossingen, dat denk ik wel. 



2 opmerkingen:

  1. Fijn zo'n mailtje van iemand, die je ergens aan herinnert en weer bewust maakt van iets : )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je al geinformeerd of je nog boeterente moet betalen als je nu al voor een nieuwe rente kiest? Wel iets om in de gaten te houden mocht de rente de komende maanden wellicht wel iets omhoog gaan. Zelf heb ik de boel bewust allemaal aflosvrij laten staan daar waar mogelijk en kies nu zelf elke maand om het over te maken. Mocht ik dan een tegenvaller en grote uitgave hebben kan ik snel weer bijsparen op de rekening

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)