vrijdag 4 februari 2022

5x huishouden als ik overweldigd ben

 De afgelopen weken waren een beetje overweldigend. Tobias had waterpokken en corona en zelf kreeg ik ook corona. Na een week was ik alweer een beetje opgeknapt, maar elke keer als ik wat in huis ging doen kreeg ik last van duizeligheid. Daarnaast was (en ben) ik ook nog erg moe, waardoor het huishouden dan langzaamaan weer in een potje verandert. 


Als het eenmaal rommelig is, dan raak ik makkelijk overweldigd en weet niet meer waar ik moet beginnen om alles weer terug op de rails te krijgen. Gelukkig heb ik de laatste jaren wel een aantal manieren gevonden om het minder overweldigend te maken voor mezelf. Wellicht heeft iemand anders hier ook iets aan, dus ik heb 5 dingen op een rijtje gezet die mij helpen als ik een frisse start wil maken met het huishouden dat te lang is blijven liggen. Ik heb er ook bij gezet hoeveel tijd het (ongeveer) kost. 


1. Niet met lege handen lopen - geen extra tijd

Elke keer dat ik naar een andere kamer ga neem ik iets mee dat toch al naar die andere kamer moet. Bijvoorbeeld als ik naar de keuken loop, is het geen moeite om gelijk mijn koffiekopje mee te nemen naar de keuken. Als ik naar het toilet ben geweest neem ik de lege WC-rol mee en gooi die direct weg. Op die manier blijft het net iets netter. 

2. Opruimen tijdens andere bezigheden - 2 tot 10 minuten

Terwijl ik wacht tot de waterkoker klaar is of mijn dolce gusto apparaat opgewarmd is doe ik een klein taakje in de keuken, Bijvoorbeeld de vaatwasser (deels)  in- of uitruimen of even een doekje over het aanrecht halen. Het zijn maar kleine dingetjes die een paar minuten duren en die daardoor weinig energie kosten. Maar omdat ik het meerdere keren per dag doe, helpt het toch mee.  Je kan zelfs even een doekje over de tegeltjes halen terwijl je op de WC zit 😂


3. Een denkbeeldige lijn trekken - 5 tot 10 minuten

Als er veel spullen op het aanrecht of op tafel liggen, dan raak ik makkelijk het overzicht kwijt waar ik moet beginnen - terwijl het in feite eigenlijk niet uitmaakt waar je begint, uiteindelijk moet alles opgeruimd worden. Daarom trek ik een denkbeeldige lijn over de tafel en begin links, en werk door naar rechts. Elk ding dat ik tegenkom ruim ik één voor één op. 


4. Een doos voor spullen - 15 minuten

Tijdens het opruimen heb ik vaak een krat staan om de spullen die naar een andere verdieping moeten te verplaatsen. Meestal komt het erop neer dat hier vooral spulletjes van Tobias in zitten, die hij dan later zelf mag opruimen. 

5. 5x5 schoonmaak - 25 minuten

Op Youtube vond ik een filmpje van the secret slob. Zij heeft een opruim-methode bedacht waarbij je 5 minuten per kamer aan de slag gaat, en dan na die 5 minuten ga je door naar de volgende kamer. In totaal werk je 5 keer 5 minuten. Dit klinkt weinig, maar het kan een flink verschil maken. Door dit dagelijks toe te passen heb ik de afgelopen week het huishouden toch wel redelijk op de rit weten te houden (tot ik zelf ook corona kreeg, tenminste, toen was het even wat minder geworden). 

Het filmpje kun je hier kijken:






2 opmerkingen:

  1. Altijd bijzonder om te lezen dat gewone dinge niet voor iedereen "gewoon" zijn.
    Bij mij is het wel vaker rommelig door geen fut meer hebben na het eten om nog op te ruimen. Dan doe ik het eigenlijk de dag erna hetzelfde maar daar denk ik niet over na. Begin links en werk naar rechts.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt goed! Het doet me denken aan Flylady. Die werkt ook met Babysteps en een aantal minuten per ruimte.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...