woensdag 21 september 2022

De gevreesde BMR vaccinatie

 Ik neem me elke keer voor om meer te gaan bloggen, maar op de een of andere manier is het helemaal uit mijn routine gegaan en vind ik het lastig om het er weer terug in te krijgen. Ik neem elke keer een poging en dan vervolgens schrijf ik weer een maand niet. Maar ik ga het toch weer proberen.


Vandaag krijgt Tobias zijn DTP en BMR vaccinatie. Dat vind ik best spannend, want zijn eerste BMR vaccinatie, daar reageerde zijn lijfje nogal apart op. Maar we hebben inmiddels contact gehad met een dermatoloog en allergoloog, en we hebben toch groen licht gekregen voor de tweede prik. Mijn moedergevoel zegt dat het niks met allergie te maken had, maar dat zijn immuunsysteem destijds een beetje op hol sloeg, dus ik ben nog niet 100% overtuigd, maar tegelijkertijd denk ik: als hij al zo heftig reageert op een vaccin met verzwakte ziektekiemen, dan zal een besmetting met zo'n ziekte hem alleen maar meer last geven.


Maargoed, ik kijk er dus wel even een beetje tegenop. Ook omdat Tobias een klein drama maakt over de prikken. Door alle meningen over de corona-vaccinaties, waar hij toch wel wat van heeft meegekregen natuurlijk, heeft hij het idee gekregen dat vaccins iets optioneels zijn. Voor ons is dat niet zo. Ik vind het erg belangrijk om ons steentje bij te dragen om het verspreiden van ziektes als bof, mazelen en rode hond tegen te gaan. 


In hoeverre laat jij kinderen meebeslissen of ze wel of niet gevaccineerd worden? 


4 opmerkingen:

  1. De jongste (kleuter) doet gewoon mee aan het rijksvaccinatieprogramma. Bij de oudste (15) ga ik het gesprek vooral aan omdat zij weleens wilde verhalen hoort over HPV- of meningokokkenprik. Ik leg haar goed uit waar het voor is en wat het risico is als je het niet doet.

    Tot nu toe gaat ze alles halen, daar ben ik blij om.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn oudste was moeilijk te prikken,het waren drama's. En toevallig moest juist bij haar meer geprikt worden vanwege ziekte, ook veel bloedafnames. We hadden als houvast dat ze na de prik naar het ziekenhuiswinkeltje mocht om een verrassingsei te kopen. Dat was een ongekende luxe, dat kochten we nooit. Alleen na de prik dus. Voor de jongste later ook. Die vond prikken niet erg en als ik haar vertelde dat ze geprikt moest worden ging ze zelfs juichen. Hoi hoi ik krijg een ei!

    Hoe is het afgelopen met deze prik met je zoon?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik laat mijn kinderen niet meer vaccineren nadat ze er als baby heel ziek van geworden zijn. Beide zijn na de prik opgenomen geweest in het ziekenhuis bij de jongste kregen we te horen als we enkele uren later geweest waren dat hij het niet gehaald zou hebben. Deze ervaringen heeft mijn kijk op vaccinaties wel veranderd en mij ook voorzichtiger gemaakt. Toch snap ik ook waarom mensen er voor kiezen hun kinderen te laten vaccineren. Ik heb destijds immers ook die keuze gemaakt. Ik duim voor jullie dat Tobias geen last zal krijgen van bijwerkingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe is het gegaan, de prik en eventuele reactie? Ik ben benieuwd! Hoop dat het geen enkel probleem was en bij een zere arm(en) gebleven is :)

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)