maandag 20 februari 2023

Meer rust minder stress

 Afgelopen donderdag ben ik begonnen met de cursus "Meer rust minder stress bij autisme". Deze cursus is gebaseerd op het gelijknamige boek van Marja Boxhoorn. 

Ik vind het wel "grappig" dat juist deze cursus mij nu veel extra stress geeft:

  • Opvang regelen voor Tobias
  • Elke week met de trein naar Dordrecht (veel prikkels!)
  • Elke week huiswerkopdrachten maken
  • Andere dingen moeten laten schieten, omdat ik de dag na de cursus dusdanig overprikkeld ben dat ik geen knip voor de neus waard ben
  • Opeens dusdanig gefocust op de cursus dat het me moeite kost om andere dingen niet te vergeten - met alle stress van dien. 
Uiteraard hoop ik wel dat het er uiteindelijk toe leidt dat ik stress sneller ga herkennen en weet welke stappen ik kan zetten om het te voorkomen of verminderen. 

En ook ga herkennen wanneer iets geen stress is. Ik loop al ruim een week met een vervelende pieptoon in mijn oren.... Zal wel stress zijn, dacht ik. Tot ik eens wat beter ging luisteren: wel vreemd dat alleen mijn rechteroor piept! En wat blijkt: ik heb vocht achter mijn trommelvlies, en dat veroorzaakt die vervelende piep. Niet alles is dus altijd maar stress 😅

4 opmerkingen:

  1. Spannend tijd voor jou weer dus. Het scheelt misschien ook dat je niet echt een ritme hebt. Dus iets nieuws toevoegen is weer heel veel verandering. Terwijl, als je een reguliere baan zou hebben bijvoorbeeld, het erbij kwam en misschien soepeler zou gaan.

    Jullie hebben toch een auto tot je beschikking? Zou het dan niet rustiger zijn als je daarmee gaat? Kan je op je eigen tempo rijden, met bijv een rustig luisterboek op de achtergrond of wat fijne muziek.

    Is je oor inmiddels wel weer opgelost? Of moet dat zelf genezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook zonder werk kun je prima een ritme hebben hoor ;-)

      Met de auto zou kunnen, maar ik heb helaas nog steeds last van rij-angst dus dat heeft niet echt mijn voorkeur.

      Voor mijn oor heb ik neusspray gekregen, het schijnt dat daar een verbinding in zit. Het lijkt al iets minder fel te worden, maar ik ben pas gisterochtend begonnen dus het heeft ook even tijd nodig.

      Verwijderen
  2. Zou voor de treinreis een koptelefoon helpen. Zodat je in je eigen wereld zit. Wat mij helpt bij angstige momenten. Van te voren kijken waar moet ik zijn. Hoe werken de poortjes. Geeft meer rust. Misschien helpt dat ook. Dat je al structureel weet hoe de reis in elkaar steekt. Alles op tijd klaar leggen en op tijd vertrekken. Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. LOL. Dat is inderdaad wel een beetje wrang dat zo'n rustgevende cursus juist voor stress zorgt!

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)