maandag 6 maart 2023

Week zonder vlees en zuivel

Ik kwam er net achter dat deze week de week zonder vlees (en zuivel) is. Dit is een week die in het leven is geroepen om mensen te motiveren om wat vaker vlees en zuivel te laten staan. 

Doel van de week zonder vlees en zuivel:

Op de site van de week zonder vlees staat het volgende:

Met de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel roepen we deelnemers op om een week vlees en zuivel te laten staan. Zo willen we een flexitarisch eetpatroon promoten, waarbij vlees en zuivel afgewisseld worden met vegetarische en plantaardige alternatieven. Vaker een dagje geen vlees, vis en zuivel eten is een kleine moeite maar heeft een enorm positieve impact op mens, dier en klimaat. Door geen vlees en zuivel te consumeren tijdens de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel verlaag je de milieudruk van je voeding. Je bespaart bijvoorbeeld op watergebruik en de uitstoot van broeikasgassen die bijdragen aan klimaatverandering.

Flexitarisch

Qua vlees eten wij in principe al jaren op deze manier. We eten ongeveer 90% van de tijd ook vegetarisch, maar maken soms een uitzondering. Sander is wat strenger daarin. Voor mezelf: als ik 100% van de tijd vegetarisch zou moeten eten, zou ik op een gegeven moment veel meer naar vlees gaan verlangen dan zoals we het nu doen. Juist door het low key te houden denk ik er eigenlijk maar heel weinig over na en is het geen groot ding in mijn leven. 

Qua zuivel is een ander verhaal. Mea culpa, ik vind dat heel erg lastig. 

Komende week zal voor ons dus geen uitzondering zijn qua vlees, maar qua zuivel ga ik toch eens kijken voor een lekker alternatief. Albert Heijn heeft ook een hoop fijne vega en vegan aanbiedingen deze week. 😁

Doen jullie mee aan de week zonder vlees en zuivel? 

12 opmerkingen:

  1. Vegan leven bereik je niet alleen door niet meer te kiezen voor vlees en zuivel. We vergeten meestal voor het gemak maar even waar dierlijke produkten nog meer voor gebruikt worden, Die lijst is langer dan je zo een twee drie zou verwachten. Johmar

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee ik doe niet mee. Ik doe altijd al zuinig met vlees en zuivel...wel deze week een pot vegan mayonaise gekregen die wel te eten was(eerder een ander merk geproefd die ronduit vies was) Qua slagroom vind ik de groene fles plantaardige topping van AH wel een succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben al 23 vegetariër en zuivel beperk ik zoveel mogelijk. Deze week drink ik havermelk. Kaas en yoghurt sla ik een weekje over.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind her lastig. Minder zuivel en vlees vind ik een goed idee, maar ik heb moeite met de vervangers. Soja is wat mij betreft geen optie; heel slecht voor het milieu. Dan maar meer groenten: maar die worden tegenwoordig veelal in kassen gekweekt of van ver gehaald. Veganisten moeten vitaminen slakken, omdat ze te weinig voedingsstoffen binnen krijgen: dat kostveel geld en is ook niet hezond. En vlees vind ik lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soja is niet slecht voor het milieu. Wat slecht is, is dat er grote stukken regenwoud gekapt worden voor de sojateelt. Maar de soja die daar verbouwd wordt is bedoeld als veevoer. Soja die wordt gebruikt voor bijvoorbeeld vleesvervangers komt meestal gewoon uit Europa. Als je je zorgen maakt over het milieu zou je dus juist geen vlees moeten eten (en niet alleen door de negatieve effecten die de sojateelt heeft, maar ook door de stikstofuitstoot, het watergebruik, noem het maar op).

      Verwijderen
  5. Wij eten heel beperkt vlees, wel wat meer zuivel. Ikzelf zou ook graag minderen met zuivel en vlees, maar mijn huisgenoten - vooral mijn man - zijn daar wat lastiger in. Stapje voor stapje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geloof dat ik één van de weinigen ben die gewoon eet. Vlees vis, kip. Eet kwark, yoghurt, kaas, drink melk. Eet verse groente en fruit en ben er wel 77 mee geworden. Ieder zijn keuze denk ik maar. Groetjes Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Lidy, ik geloof het ook. Ik vraag me daarom ook af in hoeverre je dan nog van "gewoon" vlees eten kan spreken ; het lijkt steeds meer de norm te worden om "gewoon" regelmatig ook voor vega te kiezen merk ik. Daarin is veel verandert de afgelopen 10 jaar, want toen ik Sander leerde kennen was er echt veeeeel minder keuze qua vegetarisch :)

      Verwijderen
  7. Hallo Daan, in mijn jeugd had ik een tante die volgens mij vegetariër was. Jaren 60. Zij at altijd Marmite. In die tijd werd er nooit over dit soort dingen gesproken. Wij moesten eten wat de pot schaft, dus dat was anders dan het eten nu is. Wel al macaroni en rijst. Groetjes Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me lastig om in die tijd vegetarisch te leven. Tegenwoordig mega veel keuze, er lijken elke week wel meer producten bij te komen. Eerst probeerde ik alles wat nieuw was maar ik kan het gewoon niet meer bijhouden haha

      Verwijderen
  8. Ik doe niet mee, volgens mij zijn mensen alleseters en in die lijn voel ik me niet schuldig om vlees te eten. Ik probeer wel biologisch te eten en we minderen ook wel wat met het oog op de hoge prijzen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zuivel gebruik ik gewoon dagelijks, vlees minderen doen we al wel een hele tijd.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)