dinsdag 19 maart 2024

De start van mijn GLI traject

 Deze week startte dan eindelijk mijn GLI traject, met 2 afspraken: eentje met de coach en eentje met de fysiotherapeut. Volgende week staat er ook nog een afspraak met een diëtiste op het programma.


Gesprek met de GLI coach

Het eerste gesprek was met de GLI coach. Zij is ook degene met wie ik gedurende het traject de meeste individuele afspraken zal hebben. De fysiotherapeut en de diëtist zijn ondersteunend. 

Tijdens dit gesprek zijn de volgende dingen aan de orde gekomen:

  • Algemene kennismaking, zoals gezinssamenstelling, werk en hobby's
  • Waarom ik me heb aangemeld voor GLI en welke klachten ik ervaar door mijn overgewicht
  • Wat ik graag zou willen bereiken met GLI
  • Mijn eetpatroon
  • Beweging / sporten
  • Slaap
  • Stress
  • Wegen en meten (gewicht, vetpercentage, visceraal vet, buikomvang enz)
Tijdens het gesprek kreeg ik al wat kleine tips mee die ik kan gaan doorvoeren. Ik wil mezelf niet overvragen door gelijk 10 dingen tegelijkertijd aan te gaan passen, dus heb 2 dingen hiervan uitgekozen waar ik komende weken al mee aan de slag wil gaan namelijk:
  • Dagelijks fruit eten. Ik ben geen fan van de meeste soorten fruit, maar ga dit toch weer vaker proberen te eten - met de zomer op komst gaat het straks gelukkig wat makkelijker, want: aardbeien 😋
  • Dagelijks noten / notenpasta gebruiken

Fysiotherapie 

Dinsdag (vandaag) had ik dan het gesprek met de fysiotherapeut. Dit gesprek ging vooral over beweging. Welke bewegingen moeilijk zijn en wat ik eventueel anders zou kunnen doen. Opzich heb ik weinig klachten, behalve dat ik momenteel hielspoor heb. Lange stukken wandelen, zoals ik voorheen wel eens deed, gaat hierdoor niet zo goed. In plaats hiervan ga ik dus wat vaker fietsen. Toch is het ook wel belangrijk om te blijven lopen, maar hierbij niet over mijn grenzen heen te gaan, dus zodra het pijn gaat doen moet ik zo snel mogelijk stoppen. 

Ook werd aangeraden om iets aan bot- en spierversterkende oefeningen te gaan doen. Maar ook hierbij geldt: in mijn eigen tempo oppakken. Ik heb twee jaar de tijd voor dit traject dus het hoeft niet allemaal in één keer. 



Ik ben in elk geval wel enthousiast en ergens zou ik wel alles nu direct willen gaan oppakken, maar te hard van stapel lopen en dan een crash krijgen omdat ik het mentaal niet bijgebeend krijg is niet de bedoeling, dus ik probeer het nu eens een keer in een rustig tempo te gaan doen, in de hoop dat het dan ook langer vol te houden is. 

1 opmerking:

  1. Klinkt goed! Het is denk ik in inderdaad de kunst om fruit te vinden dat je wel makkelijk eet.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)