donderdag 7 maart 2024

Lid van de bieb geworden

 Ik had voor mezelf het plan om een van de Project Gezond boeken te kopen als ik 10 kilo was afgevallen. Maar toen gooiden ze opeens de prijs omhoog en dat zette me een beetje aan het denken: 

  • Vind ik het eigenlijk wel die prijs waard om een kookboek te kopen voor zoveel geld? 
  • Hoe vaak ga ik zo'n extra kookboek daadwerkelijk gebruiken? 
  • Is er geen goedkopere optie?
Het antwoord diende zich al snel aan: lid worden van de bieb. Normaal gesproken kost dat 42 euro, maar met de Rotterdampas betaal ik 31,50 - bijna hetzelfde bedrag als het kookboek dat ik nu direct uit de bieb heb geleend. 

Enige nadeel is dat ie na 3 weken weer moet worden ingeleverd, maar in 3 weken kan ik hopelijk een hoop lekkere recepten uit dit boek gaan koken. Ik heb al heel lekkere recepten gezien in elk geval. 😁

Welke (kook)boeken zouden jullie aanraden? 


14 opmerkingen:

  1. Misschien kun je het boek ook verlengen? Dan heb je er langer plezier van of je zou hem nog een keer kunnen lenen. Bij ons mag je een boek 4 weken lenen en als niemand hem reserveert zelfs tot 2x toe verlengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vroeger voor het internet tijdperk maakte ik op de copiermachine (op werk) copieen van recepten die ik wilde bewaren en had dat ook allemaal ingeplakt.
    Nu maak ik foto's uit boeken die ik soms bij de kringloop koop maar het niet waard van de plek die het inneemt om te houden, en dan maak ik een foto ervan en sla die op harde schijf op.
    Maar met 53 jaar ervaring met koken en dieeten en gezond eten gebruik ik zelden recepten meer.
    Ik heb wel een aantal boeken, o.a. Simpel en Jeruzalem van Yotan Ottolenghi en nog een aantal echt mooi gebonden boeken, vind het soms leuk om in te bladeren en idee op te doen. Maar met een man die het liefst stamppot of AGV eet kook ik zelden voor mezelf apart. Ik doe bv sambal erover om het pittig te maken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook gewoon heel leuk om door te bladeren vind ik, vooral als er ook mooie foto's bij zitten. :)

      Verwijderen
  3. Koopje. De bibliotheek is hier 55 euro per jaar. En dan zijn ze 2 keer in de week van 15 tot 17 open. Ik verklaar altijd dat ik met 3 boeken per jaar de kosten eruit heb en dat het dus alsnog goedkoop is. (Ik heb gemiddeld 6 boeken per maand)

    Als ik iets maak dat echt heel lekker is schrijf ik het over. Ik heb daarvoor een mooi notitieboek.

    Mijn zoontje van 4 wilde laatst ook een notitieboek. Hij wil het recept voor wittechocoladegembertaart en voor omasoep.

    Wat kookboeken betreft.. mijn favorieten gaan niet echt samen met afvallen. Veel desserts en van die door eet gerechten. Ik ben niet echt goed in koken. Ik ben wel erg goed in bakken, ijs maken, taart maken en vlees op de barbecue. Verder heb ik een handvol basisrecepten en Hollandse pot onder de knie. Maar ik beleef er dan geen lol aan. Ik eet net zo lief een boterham met pindakaas als Hollandse pot.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha nee toetjes en baksels gaan helaas niet zo goed samen met afvallen inderdaad. Ik hou er wel heel erg van en gun het mezelf ook af en toe nog wel hoor. Alleen ik blijf altijd met zoveel baksels zitten, met zijn drietjes gaat dat niet zo snel. Dus we doen dat vooral als we weten dat er visite komt of geven wat weg aan de buren :)

      Verwijderen
  4. Kookboeken koop ik meestal in de kringloopwinkel. Ik heb drie boekschapjes in de keuken waar ik per seizoen andere kookboeken op display heb. Vind dat zelf zo leuk en de kinderen worden erdoor geïnspireerd om eens zelf te bladeren en iets te koken of bakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind de kookboeken van Sylvia Witteman altijd erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Daan, weet je dat de bibliotheek in het lage land in de polder groter is geworden? Ik weet niet naar welke bieb je gaat. Zit nu op het plein nr 21. En al jaren lid. Je kan verlengen en boeken reserveren. Veel plezier met je abonnement. Groetjes Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Lidy, ja dit is ook wat mij deels over de streep heeft getrokken. De openingstijden zijn daar ook heel royaal, zelfs op zondag van 9 tot 9 geopend, dus altijd wel een tijdstip dat ik daar langs kan gaan. Ideaal :) Bedankt voor het doorgeven

      Verwijderen
  7. Als er geen personeel is kan je met je pasje naar binnen. Ik ga vanmorgen er naar toe. Kom je vast wel eens tegen. Gr en goed weekend Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Daan, ben naar de bieb geweest. Heerlijk rustig en goed rondgekeken. Was dag na de opening geweest en toen heel vlug rondje gedaan. Er is niet zoveel informatief zoals kookboeken. Dat is er wel in Ommoord, Romeijnshof. Terugbrengen van boeken kan in beide filialen. Groetjes Lidy

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)