vrijdag 1 maart 2024

Meer ritme met QR codes en app

Sinds afgelopen dinsdag maak ik gebruik van de Ritme app. Dit is een app die je kan gebruiken om meer ritme in je dag te krijgen. Ik kan dit goed gebruiken, want ik neem me vanalles voor, ga vervolgens 'even' op de laptop mijn mail checken en poef, het is 2 uur later. Heel gek hoe dat gaat. Dit fenomeen heet 'hyperfocus' en ondanks dat ik weet dat ik het heb, is het heel lastig om eruit te komen zonder externe prikkel. Hierdoor doe ik dingen die ik óók graag wil doen, zoals mijn pixel hobby project, eigenlijk veel minder dan ik zou willen. Hiernaast vergeet ik vaak ook dat ik het niet alleen beneden netjes wil houden, maar ook boven. Deze twee problemen hoop ik te tackelen met deze app. 



Hoe werkt het?

Via de site heb ik 6 QR codes besteld. Deze QR codes hebben allemaal een eigen plaatje dat correspondeert met een bepaalde ruimte en ik heb ze als volgt opgeplakt / neergelegd :
  • In de badkamer
  • In de slaapkamer
  • In het washok
  • In de keuken
  • Bij de eettafel
  • Bij mijn hobby materiaal
Vervolgens kun je via je smartphone taakjes aanmaken waarbij je aangeeft in welke ruimte je dit taakje moet doen. Op het moment dat het tijd is voor zo'n taakje begint je telefoon een deuntje af te spelen om je te herinneren aan hetgene dat je wilde doen. Je staat op, loopt naar de ruimte van de corresponderende QR code, scant de QR code en het alarm wordt gestopt. Als je dan toch al bent opgestaan is het een kleine moeite om het taakje dat je in die ruimte toch al moest doen, te doen. 

Hierin verschilt het dus heel erg van een 'gewoon' alarm zetten: je moet echt fysiek naar de ruimte lopen waar je moet zijn om het alarm uit te kunnen zetten.  

Hoe bevalt het?

Tot nu toe bevalt het me wel goed, ik merk dat het heel fijn werkt om fysiek naar een bepaalde ruimte te moeten. Als ik daar dan toch ben, ben ik al in beweging en weg van mijn laptop, dus is het een stuk makkelijker om te doen wat ik me had voorgenomen. Het enige dat ik jammer vind is dat je een taakje niet kunt uitstellen, ik had het prettig gevonden als het toch net even niet uitkomt, dat je het dan 5 minuten kan snoozen. Aan de andere kant zou dit wellicht ook wel weer uitstelgedrag in de hand werken en dat is natuurlijk weer niet de bedoeling!

Natuurlijk zal de lange termijn pas uitwijzen of dit ook voor langere tijd gaat werken, maar ik hoop het wel. 

4 opmerkingen:

  1. Ik vind trouwens "voor je het weet zit ik twee uur achter mijn laptop" eerder een bewijs dat heel veel bedrijven heel goed zijn in het vangen van jouw aandacht, dan het hyperfocus van iemand met een neurodivergent brein. De meeste mensen zullen gemakkelijk uren op het internet of met computerspelletjes door kunnen brengen, daar worden de websites en spelletjes op gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zeker zo, het wordt ook extra verslavend gemaakt. En daarnaast ben ik er ook nog eens erg gevoelig voor. Dus dat helpt niet mee

      Verwijderen
  2. Het is goed dat je niet kunt snoozen. Want dan stel je het steeds meer uit.
    Je kan als het echt niet uit komt. Toch het alarm uitzetten.
    Het is een mooi en handig systeem.
    Hoop dat je er echt profijt van ga hebben

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)