Ik heb iets gedaan waarvan ik een paar maanden geleden niet had gedacht dat ik het zou doen: ik ben weer begonnen met hardlopen!
Na wat twijfelen, nieuwe hardloopschoenen kopen en eindeloos nadenken over schema's heb ik de knoop doorgehakt. Ik ben gestart met het ABSOLUTE beginnersschema van Runner's World. En ja, de naam zegt het al: dit schema is echt bedoeld voor mensen die vanaf nul beginnen.
Inmiddels zit de eerste week erop!
Mijn eerste training bestond uit wandel- en hardloopintervallen. Geen kilometers achter elkaar rennen dus, maar echt rustig opbouwen. Dat was maar goed ook, want mijn lichaam liet direct weten dat hardlopen toch echt iets anders is dan wandelen of sporten in de sportschool. Ik kreeg wat last van mijn heup en heb de dagen daarna regelmatig gedacht: waar ben ik aan begonnen?
| Onze verhitte hoofden na de eerste training |
Gelukkig trok dat weer weg en heb ik inmiddels ook mijn tweede training gedaan. Wat me vooral opvalt, is dat de uitdaging voor mij niet eens zozeer lichamelijk is. Natuurlijk voel ik spieren waarvan ik niet meer wist dat ik ze had, maar mentaal vind ik het soms nog best een uitdaging. Juist doordat ik elke keer op de tijd moet letten, lijkt de tijd niet om te komen. Heel vreemd hoe dat gaat.
Toch lijkt het me ontzettend leuk om uiteindelijk langere afstanden te kunnen hardlopen. Mijn doel? Ooit een rondje om de plas hier in de buurt kunnen hardlopen. Dat is ongeveer 7 kilometer. Geen idee of en wanneer dat gaat lukken, maar het lijkt me een mooi streven.
Vanaf volgende week ga ik mijn hardloopavonturen meenemen in mijn wekelijkse Project Gezond-update. Dan kunnen jullie meelezen met alle successen, blunders, spierpijnmomenten en hopelijk steeds iets langere hardloopstukjes. 😁 Voor nu ben ik vooral trots dat ik begonnen ben.