Ik heb iets besteld waarvan ik hoop dat mijn toekomstige zelf er heel blij mee gaat zijn. Mijn huidige zelf is daar alleen nog niet helemaal van overtuigd. Ik heb namelijk een NFC-tag gekocht voor de app 6years. Voor de mensen die denken: "Een NFC-wat?" Het is een klein magneetje met een chip erin waarmee je afleidende apps op je telefoon kunt blokkeren. Wil je vervolgens tóch op Instagram? Dan moet je eerst opstaan en dat magneetje scannen. Klinkt simpel, maar het geeft net even dat momentje om na te denken: wil ik écht op mijn telefoon of doe ik dit uit gewoonte?
De timing is trouwens geen toeval. Ik zit de laatste tijd een beetje in een "ik-ga-mijn-leven-op-de-rit-krijgen"-fase. Ik ben bezig met Project Gezond, ik ben aan het hardlopen, ik probeer beter te plannen en nu dus ook mijn schermtijd aan te pakken. Blijkbaar dacht mijn brein: "Nu we toch bezig zijn, laten we gelijk álles verbeteren." Hou me alstjeblieft tegen als ik wil beginnen met een moestuin of opeens een vreemde taal wil gaan leren 😉
Eerlijk is eerlijk: Instagram is mijn favoriete manier om "even vijf minuutjes" te ontspannen. Alleen duren die vijf minuten vaak veel langer dan 5 minuutjes en is er zo weer een uur verstreken. En in die tijd weet ik ineens alles over de ochtendroutine van een hardloop-influencer in Australië, heb ik drie recepten opgeslagen die ik nooit ga maken en ben ik overtuigd geraakt dat ik vanalles nodig heb wat vaak niet het geval is.
Dus binnenkort ligt er ergens in huis een klein NFC-tagje dat de poortwachter wordt van mijn Instagram-verslaving. En als ik dan tóch wil scrollen, moet ik eerst opstaan. Misschien ontdek ik onderweg wel dat ik eigenlijk gewoon dorst had. Of dat de was nog in de machine zit. Of dat ik helemaal geen Instagram wilde, maar gewoon even verveeld was.
Natuurlijk gaat zo'n tagje niet direct het hele 'probleem' oplossen, maar ik hoop dat het me wel gaat helpen om meer tijd vrij te maken voor dingen waar ik daadwerkelijk van ontspan, zoals boeken lezen (mijn biebpas lag al maanden te verstoffen in mijn portemonee!), afspreken met vriendinnen, wandelen en mediteren. En wie weet nog meer blogposts schrijven, dus als ik opeens elke dag ga posten weten jullie hoe dat komt 😂

