donderdag 12 maart 2015

Geld maakt geld besparen makkelijker

Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik ervan overtuigd raak: als je geld hebt, kun je vaak véél meer geld besparen dan wanneer je tekort komt. En dan heb ik het er niet over dat onderzoek waaruit blijkt dat mensen die te weinig te besteden hebben inderdaad wel eens foute keuzes maken op geldgebied, maar meer dat mensen die geld op de spaarrekening hebben ook makkelijker risico's kunnen nemen.

Een aantal voorbeelden die ik heb gezien in mijn omgeving:

  • Geen goedkope pindakaas durven kopen, want als het tegenvalt dan is er geen geld om alsnog de dure variant te kopen. Dus blijf je maar vasthouden aan de dure variant. Terwijl anderen mensen wél die goedkope pindakaas kunnen proberen en hierna mogelijk elke keer dat ze pindakaas kopen weer kunnen besparen.
  • Niet voor een andere, goedkopere vakantiebestemming durven te kiezen, want als het tegenvalt dan is dat wel het enige vakantiegeld dat je had en uit kon geven aan een vakantie. Dus dan maar duur en zonder risico op tegenvallers. 
  • Voor een dure verzekering kiezen, want je hebt geen geld om zelf risico's op te vangen.
Daarom vind ik sparen en een buffer altijd zo belangrijk. Gewoon om af en toe te kunnen zeggen: ik neem een risico! Ik ga (met korting!!) naar Toverland in plaats van de Efteling! En mocht het echt zwaar * piep * zijn, dan is er écht geen man overboord, want ik kan volgend jaar alsnog weer naar de Efteling gaan, maar als Toverland óók leuk is, dan heb ik voortaan elk jaar een leuke korting op een pretpark.

Herkennen jullie dit?? 

24 opmerkingen:

  1. De titel van je artikel 'Geld maakt geld besparen makkelijker' klopt maar ik pas het anders toe. Als ik een product zie dat in extra aanbieding staat, dan doe ik daar een voorraadje van in. Niet bederfbaar gaat dan in de reservekast in de berging, bederfbaar gaat in de diepvriezer. Net doordat ik geld (over) heb, kan ik op momenten van superaanbieding meer voorraad kopen aan verlaagde prijzen dus door op de juiste momenten geld te hebben, kan ik besparen door goedkoper te kopen. Klinkt misschien wat ingewikkeld maar door op voorhand te kopen in reclameprijzen doe ik me voordeel en bespaar ik geld.....
    liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad ook nog een voorbeeld dat ik vaak in mijn omgeving zie.... Ik probeer aanbiedingen ook groot in te slaan :)

      Verwijderen
    2. Yep @liesbet, zo werkt het...
      Als je altijd op zwart zaad zit, kun je niet voor een jaar inslaan als er een super aanbieding voorbij komt. Ook op andere manieren worden rijken haast 'vanzelf' rijker en armen armer. Als je niet actief aan een bepaalde vorm van nivellering doet kan de boel binnen een maatschappij daardoor snel ontsporen. O.a de inmiddels zeer bekende econoom Piketty beschrijft helder hoe dat werkt en hoe snel het kan gaan. Samenvatting van het voorgaande en Piketty: Daantje heeft gelijk;)
      Carolina

      Verwijderen
  2. You need money to money. En dat is echt zo. Ik denk daar regelmatig over na. Maar dan vooral om het tegendeel te bewijzen....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mmm, interessante theorie, moet ik even over nadenken...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klopt als een bus, al had ik het op deze manier nog niet gezien.
    Mooi begin van de donderdagavond !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik bedenk net dat mijn bomma altijd zei : 'Geld maakt geld' waarmee ze bedoelde dat wie geld heeft, het makkelijker heeft om geld bij te krijgen. In 'die' tijd waren de intresten op spaarrekeningen, kasbons, termijnrekeningen,.... veel hoger of tegenwoordig en ons bomma had gelijk want wie in 'die' tijd geld over had en kon vastzetten en sparen, werd bij wijze van sprekend, slapend rijk......liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. (je mag gerust eens kiezen voor Toverland, vooral voor Tobias is het geweldig). Echt waar. Al vele schoolreisjes, verenigingsuitjes en familie uitstapjes ernaar toe geweest. Je krijgt absoluut geen spijt. En je hebt wel gelijk hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De grote attracties in Toverland zijn zeker leuk voor volwassenen! Maar je kunt het park verder niet vergelijken met de Efteling. Maar dat wil niet zeggen dat het niet leuk is. Het is anders, maar wel heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben het beide keren eens met Liesbet.
    Het is makkelijker om van voordeeltjes gebruik te maken, met de boodschappen maar ook bij een grotere aanschaf omdat je dan en daar meteen toe kan happen zonder te twijfelen of je financieel later dan niet in de knel komt.
    Ook wat de financiën betreft heb je het dan makkelijker, tenslotte is het advies niet voor niets om niet te beleggen met geld dat je niet kan missen bijvoorbeeld. Maar ook geld vast besluiten te zetten voor langere tijd gaat alleen als er genoeg overblijft voor de 'wat als' situaties in de tussentijd.
    Daarnaast denk ik ook nog aan kleding. Als je het je kan permitteren te kiezen voor duurdere maar vaak ook duurzamere merken dan kun je daar vervolgens heel erg lang mee doen. Best kans dat je uiteindelijk voordeliger uit bent dan met steeds een goedkope variant te vervangen. Ik denk dan aan de 2 paar Mephisto (wandel)schoenen die ik heb. Door die ook goed te onderhouden heb ik die nu al ruim 15 jaar. Ik kwam laatst de bon tegen (aan het opruimen bij mijn ouders) van een van de paren, gekocht in 1998 en dus nog betaald met guldens. Om precies te zijn 160 gulden. Erg duur vond ik toen! Maar omgerekend naar euro's heb ik nu al ongeveer 17 jaar plezier van die 73,- euro en dat komt dus neer op iets meer dan 4,- euro per jaar. Zo bekeken valt de prijs naar mijn mening eigenlijk erg mee!

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ja absoluut. niet zozeer met de voorbeelden die jij noemt, maar wel bijv met het eigen risico.. we hbben nu maximaal eigen risico, mede omdat we gezond zijn, maar ja er kan je altijd iets overkoen. maar hiermee besparen we een leuk bedrag per jaar. dit kan je, in mijnogen, alleen doen als je het op kan vangen met eigen geld, mocht je toch iets overkomen.. dus idd, je kan alleen besparen als je al geld hebt... en zo zal het met veel meer dingen zijn idd!

    en soms ook, door juist iets meer uit te geven aan duurdere goede spullen, kan je er langer mee doen. dat risico zou ik nooit nemen (wat als juist het dure ding ook snel kapot gaat? ) als ik er geen geld voor zou hebben. zo heb ik bijv hele dure snowboots van 160 euro.. ik hoop er ook heel erg lang mee te doen ;) (tja hoevaak gebruik je ze ook nou in nl.. ) ik wil wel perse goede omdat ik lopens naar school moet met opvang en eigen kids in de winter.. en dus niet onderuit wil gaan ;) en ze bevallen super. maar dat risico zou ik niet nemen als ik er geen geld voor zou hebben en dan kan ik tig paar kopen om er weer achter te komen dat ze niet lekker lopen, toch geen grip hebben of toch water doorlaten bijv of te koud zijn.


    en ook wel eens de fout gemaakt om een goedkope fiets te kopen.. heel stom want hij beviel totaal niet.. :( fietste echt neit lekker, gebruikte m dus helemaal niet.. 160 euro ofzo ook, heel erg zonde! uiteindelijk de fiets overgekocht (voor 400!!!) van het gezin waar ik bij oppasste. ik gebruikte de fiets daar al 4 jaar met veel plezier! wist dus dat ik er vele km mee kon maken, fijne fietstassen die je er ook zo af kan klikken, voor en achterstoeltje en in goede staat.. :) als ik geen geld had gehad, zou ik dus geen fiets hebben of misschien weer een ander goedkoop exemplaar wat niet fijn fietst.. nu doe ik alweer bijna 3 jaar met deze fijne fiets. er is nog nooit wat mee gebeurd en ik gebruik m regelmatig !

    dus ik ben t zeker met je eens! met meer geld te besteden, kan je meer geld besparen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. In de eerste twee voorbeelden kan ik me niet zo herkennen, maar wel in het principe. Zo zou ik zelf graag zonnepanelen willen hebben of nieuwe kozijnen met dubbele beglazing boven. Daar betaal je echter flink voor, dus zal er eerst voor gespaard moeten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook een reden voor mij om niet met strakke budgetten te werken. Nu kan ik van aanbiedingen gebruik maken wanneer ik dat wil. Of een paar goede schoenen te kopen (die zitten dan al wel in de planning) indien ik die tegenkom.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. En als je voor een jaar vooruit betaald krijg je vaak korting. Zo spaar ik om in 1 keer voor een heel jaar de zorgverzekering te betalen. Scheelt 3% op de premie. Toch weer bijna 100 euro in ons geval.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind het zeker een interessante redenering. Zelf herken ik het geloof ik niet echt.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Om je huis te isoleren of zonnepanelen te plaatsten moet je eerst geld hebben om geld te kunnen besparen.
    Om je hypotheek eerder af te lossen moet je ook geld hebben om te besparen.

    Ik weet niet of dat van de pindakaas opgaat. Als je de tv programma's moet geloven leven de mensen met behoorlijke schulden ook erg riant als het om boodschappen gaat. Dus kan me niet voorstellen dat ze niet proberen om eens goedkope pindakaas te kopen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Als je echt weinig geld hebt koop je de goedkopere in de hoop dat je hem lust, zo niet dan eet je de pot gewoon leeg..
    Het grote happen verhaal zit in groots inslaan van aanbiedingen. Duurzamere spullen kopen die meer kosten bij aanschaf, maar veel langer meegaan.
    Goedkoper onderhoud aan nieuwere auto's. Energiebesparen met nieuwere apparaten, isolatie en zonnepanelen.
    Grote bedragen aflossen op de hypotheek...
    Je gaar niet naar een goedkoper pretpark. Je gaat op de fiets naar het bos, met je picknickmand. Je gaat niet op vakantie, maar betaald de gemeentelijke lasten... Als je echt weinig geld hebt.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tsja, dat is jouw mening. Dat is niet wat ik hier om me heen zie gebeuren bij mensen die weinig geld hebben.

      Verwijderen
    2. Dit is ervaring. Leven van 1013,43 per maand.
      Mijn mening is dat het net te veel is om dood te gaan. Maar te weinig om te denken, ik ga naar het pretpark.
      Wat is weinig geld? 1100 euro? 1500 euro? 2000 euro?
      Inmiddels hebben wij het beter, en zouden we best naar een pretpark kunnen gaan. Alleen, waarom, het is niet ons uitje. Wij eten eens per jaar in een curryrestaurant. Terwijl we normaalgesproken bijna twee weken leven van dat bedrag..
      Petra

      Verwijderen
  16. Ik ben het wel helemaal met je een Daantje, toevallig was ik er van de week over aan het denken. Lidmaatschap voor voetbal voor 2 kinderen vooraf betaald, kreeg korting. Niet meer rood staan op onze rekening, scheelt een hoop rente en een vast bedrag van $5 per maand als we in die maand rood staan. Als wij sparen op een speciale pensoenrekening krijgen we belanstingvoordeel (wij wonen niet in NL) en zo kan ik nog wel even doorgaan.
    Ik lees je blog trouwens al vanaf jullie trouwen mee,
    groetjes van Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Sprookjes Wonderland is ook leuk en een stuk.betaalbaarder dan de En telling. Vooral voor kleinere kinderen is het een leuk uitje. En je hebt voor de rest helemaal gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)