vrijdag 18 maart 2022

Hoeveel heb jij over voor zonnebloem-olie?

 Als je net dacht dat het niet gekker kon dan WC-papier hamsteren, is nu blijkbaar de zonnebloemolie-gekte losgebarsten. Ik werd er net door iemand op gewezen dat de zonnebloemolie momenteel voor 50 euro op de site van Bol staat. Bi-zar. Ik vraag me af of iemand dat er nou echt voor over zal hebben? Aan de andere kant: je hoeft als bedrijf maar een paar flessen te verkopen om een flinke winst te maken. 


Zelf ben ik er dit keer gelukkig niet zo gevoelig voor. Wij gebruiken sowieso geen zonnebloemolie, dus dat scheelt natuurlijk al. Maar al was dat wel het geval: ik ga niet meer lopen hamsteren! Dat heb ik twee jaar geleden met toiletpapier wél gedaan, maar dit keer probeer ik mijn hoofd wat koeler te houden. 


Hebben jullie al zonnebloemolie ingeslagen? 😹 En als je het gebruikt: waar gebruiken jullie het dan voor? Ik weet dat het in sommige cakes wordt gebruikt, maar verder gebruik ik het zelf eigenlijk nooit, dus ik ben heel benieuwd waar anderen het voor gebruiken. 


PS: het gaat gelukkig een beetje de betere kant op qua buikpijn. Later een wat langere update hierover 😁

6 opmerkingen:

  1. Het zit in veel producten,chips, mayonaise, koek, patat. Mensen die dat zelf maken zullen zonnebloemolie gaan missen. De smaak van producten zal anders worden als er andere olie gebruikt wordt. En deze producten worden duurder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen zonnebloemolie ingeslagen maar wel: (Glutenvrije) pasta, rijst, meel, wraps,tomatenblokjes koekjes en crackers.
    Ik heb toch plek zat en het is nog goed tm eind 2023

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij jumbo 2,49 per stuk zag ik vanmiddag. Mensen hamsteren zonnebloemolie. Een aantal minute later kwam ik weer langs het schap en stonder er nog 3 flessen van 1 liter. Was het schap alweer bijna leeg. Ik gebruik geen zonnebloem maar olijf of kokosolie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gisteren waren de schappen hier leeg van de zonnebloem op de biologische variant na en een paar flessen die 0,60 cent duurder was dan het huismerk (allemaal 1 ltr), zelfs de grote hoeveelheden vakken waren leeg. Toevallig moest ik in die rij zijn voor iets anders en vroeg de klant wanneer het weer binnenkwam, want de rest was haar te duur. De winkelbediende wist het niet, hij zei het is roversgoed gaat zo snel. Maar dan denk ik heeft ze het echt nodig of was het voor het geval dat. Want als ik iets nodig heb en ik gebruik het geregeld en er staan nog flessen die 0,60 euro duurder zijn dan neem ik dat wel mee. De bio was trouwens een euro duurder. Want 2 euro voor zonnebloemolie is natuurlijk ook al duurder dan dat het was voorheen. En ik doe maar 1x in de week boodschappen. Toiletpapier was er nog genoeg trouwens;-) En de vakken bloem waren ook leeg.

    groetjes Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij gebruiken wel zonnebloemolie, juist meer dan olijfolie denk ik. Het is een neutrale olie die geen smaak toevoeging geeft aan het eten. We gebruiken het voor: frituren, roerbakken, cake/gebak (in plaats van boter), gewoon in te bakken en braden (vis/vlees bijvoorbeeld), zelf (nou ja, de broodbakmachine ;) ) broodbakken want dat geeft een betere structuur aan het brood. En ik vergeet vast ook nog wel wat. Ik heb altijd een voorraadje in huis, dus ik voel ook totaal de behoefte niet om nog meer in te staan. Maar...het staat wel op het noodvoorraadlijstje van mijn oma (geboren 1920) en die heeft de hele familie bij het uitbreken van de oorlog (zo'n drie weken geleden nu) al gevraagd de voorraden na te lopen. Dat heb ik ook gegaan, maar met 6 liter vond ik dat ik wel genoeg olie (zonnebloem / koolzaad / olijf) in huis heb. Wel heb ik toen de voorraad suiker en bloem aangevuld. Vooral de bloem schijnt nu ook hard te gaan (lees ik onder andere op andere blogs). Maar dat kun je maar zo'n 6 maanden bewaren dus flink hamsteren heeft geen zin, een gewoon voorraadje daarentegen kan geen kwaad aldus mijn oma.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een voorraadje in huis hebben is wat anders dan hamsteren. Ik vind hamsteren niet sociaal en absoluut overbodig, zinloos

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)