dinsdag 12 april 2022

Zonnepanelen plaatsen....

De laatste tijd krijgen wij regelmatig van vrienden en buren vragen over onze zonnepanelen. Levert het echt iets op en is het de moeite waard om ze te (laten) plaatsen? 


Voor ons levert het zeker iets op. De panelen hebben elk jaar meer stroom opgewekt dan de prognose was. Dit kun je ook duidelijk zien op dit plaatje:


Grafiek met de opbrengsten van onze zonnepanelen, waarbij een grijze lijn aangeeft wat de verwachte opbrengst was. De opbrengst zit hier elk jaar boven. 

Een gedeelte van de stroom die we opwekken verbruiken we direct zelf, maar er is ook een gedeelte dat teruggeleverd wordt aan het stroomnet. Momenteel wordt dit (nog) weggestreept tegen de stroom die we dan op een ander tijdstip juist weer uit het stroomnet verbruiken. Dit noemen ze "salderen". Er wordt al jaren over gesproken dat de salderingsregeling moet worden afgebouwd of zelfs afgeschaft, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat het momenteel wel niet zo'n vaart zal lopen, aangezien de overheid momenteel graag heeft dat we zuinig met energie omgaan. Wij hebben in elk geval de datum dat de salderingsregeling wordt afgeschaft al 4 keer zien verschuiven, dus we zijn blij dat we ons destijds niet hebben laten tegenhouden om zonnepanelen te plaatsen. 


Hebben jullie zonnepanelen? Of ooit overwogen om ze te laten plaatsen? 

6 opmerkingen:

  1. Meer door minder12 april 2022 om 13:40

    Ik gebruik de stroom die ik over heb om elektrisch en infrarood bij te verwarmen Waardoor ik nauwelijks verwarmingskosten heb. Jullie hebben weliswaar stadverwarming maar die kan je uitzetten als je verwarmt met de stroom die je over heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben er 22 en die zijn voldoende om ons verbruik in de min te zien gaan. Leveren rond de 1000 kwu terug op jaarbasis. Ze zijn pas 1.5 jaar oud maar al rond de 10 megawatt opgeleverd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben ze nog niet. Ik wilde wel maar man nog niet. Inmiddels is hij om. Ik ben in de buurt gaan informeren of men tevreden was en door welk bedrijf ze geplaatst zijn. Ik heb diverse offertes opgevraagd. Een reageerde dat ze vol zitten tot en met augustus en dus niemand meer aannemen. De ander reageerde dat ze over een maand pas contact kunnen opnemen wegens enorme drukte en van nummer drie heb ik niks vernomen. Ben benieuwd of het ons nog gaat lukken om ze dit jaar op het dak te krijgen.
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop het wel voor je Ingrid. Ik denk dat er momenteel heel veel vraag naar is.

      Verwijderen
    2. Herkenbaar... ook bij ons (Coolblue) zit de planning momenteel helemaal vol. We vertellen klanten al dat ze rekening moeten houden met een installatietermijn van minstens 4 maanden. Zelfs met onze eigen trainings-mogelijkheid valt er momenteel niet tegenop te schalen qua personeel.

      Je beste optie is op dit moment denk ik bij een kleinere partij proberen, in de hoop dat er ergens een installatie tussenuit valt... of toch gewoon offerte aanvragen en accepteren dat het geruime tijd gaat duren. Zelfs als de stroomprijzen weer wat normaler worden blijft het nog altijd een ontzettend goeie investering.

      Verwijderen
  4. Ja, na 20 jaar dubben en twijfelen hebben we ze vorig jaar juni laten leggen. We zijn er heel blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)