donderdag 13 april 2023

Cursus meer rust en minder stress voorbij

 Vandaag was de laatste bijeenkomst van de cursus meer rust en minder stress bij autisme. De tijd is omgevlogen! Wat een verschil met de vorige cursus, waarbij ik het allemaal heel lang vond duren! Ik denk dat het ook kwam doordat we elke week weer nieuwe handvatten aangereikt kregen om uit te proberen. Dit voldeed heel erg aan mijn behoefte aan oplossingen / aanpassingen. 

Wat heb ik geleerd van de cursus?

  • Ik leerde welke signalen bij mij spelen als ik last krijg van stress; bijvoorbeeld dat ik slechter uit mijn woorden kom of mezelf terug ga trekken en heel stil word.
  • Ik ontdekte welke situaties en dingen meespelen dat ik meer stress ervaar - zoals wanneer ik te lang moet wachten op Sander 😉 Ik heb blijkbaar een ongeduldige kant waar ik me hiervoor nooit zo bewust van was. 
  • Mijn liefde voor structuur door middel van lijstjes blijkt een heel goede tactiek te zijn om stress te voorkomen 
  • Ik oefende met verschillende manieren van ontspanning en herontdekte EFT meditatie. 
  • Prikkels kwamen ook aan bod, en dan vooral wat je kunt doen om overprikkeling te voorkomen of te verminderen
  • Als laatste bespraken we grenzen en om hulp vragen als tactieken om meer rust te ervaren
Al met al was het een heel leerzame cursus die ik zeker zou aanraden aan anderen die hier eventueel nog over twijfelen. Ik vind het jammer dat de cursus nu achter de rug is, want ik had echt het idee dat ik er veel van leerde en ik hoop dus ook dat het me nu gaat lukken om de tips uit het boek te blijven toepassen. De toekomst zal het leren 


2 opmerkingen:

  1. Ik herinner me dat je eens schreef over een eerdere cursus of therapeut die mopperde op je vanwege je behoefte aan structuur en lijstjes. Daar moest je maar niet zo mee bezig zijn. Terwijl het dus eigenlijk heel goed was van je om daarmee bezig te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn dat je er zo positief op terug kijkt en er zoveel aan hebt gehad! Dat is zeker niet altijd het geval met cursussen is mijn ervaring. Heel positief dus.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)