woensdag 29 mei 2024

Bij de GLI coach: tips over bbq en uit eten

 Op maandag ben ik voor een tweede bezoekje naar de GLI coach geweest. Ik ben daar gewogen en gemeten. Ik was slechts 1,2 kilo kwijt ten opzichte van het vorige bezoek, maar wel 5 cm van mijn buikomtrek af, en dat laatste geloof ik iets meer dan het eerste, eerlijk gezegd. 


Mijn grootste struikelpunt qua afvallen ligt momenteel bij het uit eten gaan en het 'gezellig eten', zoals barbecue, gourmetten enz. Ik kan de hele week netjes me aan mijn doel houden en dan bijvoorbeeld een halve kilo afvallen, om diezelfde halve kilo weer terug te krijgen dankzij uit eten gaan of gezellig eten. Op die manier gaat er momenteel weinig gewicht vanaf, en daar baal ik dan toch stiekem weer van. 


De GLI coach gaf veel tips, bijvoorbeeld:

  • Neem bij het uit eten gaan maximaal 2 gangen en sla dus OF het voorgerecht OF het toetje over
  • Neem een klein toetje, bijvoorbeeld thee met een bonbon
  • Sla de patat of stukjes stokbrood over
  • Deel het nagerecht samen met iemand anders, dan eet je maar de helft
  • Neem bij een barbecue maar 3 keer vlees en vul dit aan met groentes
  • Kies voor volkoren stokbrood in plaats van wit stokbrood

Ik moet eerlijk bekennen dat hier nog wel een mentale hobbel zit die ik moet nemen. Alles in mij schreeuwt nee op deze tips. Ik vind dat het een groot gedeelte van de gezelligheid wegneemt als ik mezelf zo moet beperken. Want zo voelt het echt: als een enorme beperking! 


Ergens denk ik dan: ik sla nog liever het uit eten gewoon over dan dat ik zo berekenend moet gaan doen met wat ik wel en niet mag nemen. Als ik uit eten ga vind ik dat het vooral gezellig moet zijn en niet dat geneuzel dat ik geen stokbrood of patatje mag pakken. Bovendien vind ik het heel erg zonde van mijn geld, als ik voor mijn gevoel dan alleen nog maar dingen mag die ik eigenlijk niet écht wil. 



Gelukkig staat er voorlopig even niks op het programma qua uit eten gaan en andere dingen, dus hoef ik er ook even niet over na te denken. 

17 opmerkingen:

  1. Ik ben geen grote eter en neem vaak een voorgerecht als hoofdgerecht. Dus bv eerst een soepje en daarna een salade. Zo eet ik toch gezellig met iedereen mee en zit ik niet tegen een groot bord vol met eten aan te hikken.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben zelf (helaas) wel een grote eter en ook wel een beetje een Bourgondiër als ik uit eten ga.

      Verwijderen
    2. Ik ben ook een kleine eter en zie om die reden juist op tegen gezamenlijke eetverplichtingen. Voor mij helemaal niet zo gezellig. Ik doe liever andere gezellige dingen met anderen: een boekenleesclub, muziek, wandelen. Of alleen koffie. Groet, Ine

      Verwijderen
  2. Wat bij mij nog weleens helpt is mezelf afvragen of het lekkere eten mij ook een pondje meer waard is. Ook kun je met de drankjes (vooral alcohol) een verschil maken.
    Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alcohol heb ik dan gelukkig al wat minder mee. Heel af en toe neem ik een cocktail, maar dat is zelden. Maar inderdaad is het de vraag: wat is de moeite waard om later op mijn streefgewicht aan te komen?

      Verwijderen
  3. O wat kan ik je goed begrijpen...
    Ik begin volgende week bij een gli coach..
    Gaat bloed ,zweet en tranen kosten...
    Maar er moet wat gebeuren....heb diabetes,overgewicht ,apneu,en kreeg als klap op de vuurpijl parkinson...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat heftig al die klachten, ik kan dan goed begrijpen dat je daar iets aan wilt gaan doen. Heel veel succes! Je kan het vast!

      Verwijderen
  4. Het valt me op dat je het als een soort straf ervaart. Daarmee is het vooral de mindset die je in de weg staat.

    Ook als je straks op je streefgewicht bent, kun je deze 'regels' niet zomaar loslaten, dan ontstaat een jojo-effect.

    Zo neem ik heel vaak maar twee gangen als we uit eten gaan en kies dan wel gerechten waar ik echt heel blij van word. Ik geniet heel bewust van wat ik wél eet en ben niet bezig met wat ik niet eet. Een gerecht delen vind ik zelf wat ingewikkeld. Mijn man zegt altijd 'Joey doesn't share food' (Friends) tegen mij, omdat ik liever m'n eigen eten opeet :)

    Bij een BBQ neem ik sowieso geen stokbrood meer. Stokbrood is van dat 'verveel-eten', wat je eet tussen dingen door als een soort tijd- en maagvulling. Het komt maar weinig voor dat mensen écht lekker brood halen, waardoor ik het echt zonde van de calorieën vind. In een restaurant neem ik ook nooit het brood vooraf.

    Bij een BBQ neem ik ook hoogstens drie stukken vlees. Liever zelfs twee, waarnaast ik altijd zorg voor groentepakketjes/spiesjes, fruit- en pastasalades. Allemaal heel lekker, maar wel magere varianten, waardoor je lekker kunt eten, zonder gelijk over alle grenzen te gaan.

    Overigens, als je straks op gewicht bent en je je nagenoeg alle dagen conformeert aan gezond en gematigd eten, dan is zo'n uitspatting af en toe prima om in balans te blijven, toch?

    Ik vind dat je supergoed bezig bent. Dat je buikomvang zo afneemt is zoveel winst. Je zal het ook al aardig merken in je kleding denk ik? Je mag gewoon heel trots op jezelf zijn. Het gaat bepaald niet vanzelf en toch boek je goede resultaten. Respect!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt, dat bedoelde ik ook met die mentale hobbel :) Ik ga dan liever minder vaak uit eten, maar als ik ga dat ik dan wel gewoon lekker neem wat ik wil....

      Inderdaad is het zeker niet de bedoeling om te gaan jojo-en, dus het is wel levenslang dat ik erop zal moeten blijven letten.

      Verwijderen
  5. Heel herkenbaar haha. Ik word altijd heel recalcitrant van zulke adviezen; ik betaal geen 30/40 euro voor 2 gangen. Ik ga het liefst all you can eat en dan rollend naar huis haha. Ook niet helemaal zoals het moet maar wat jij zegt: liever niet uit eten dan uit eten met beperkingen. Ik heb wel geleerd dat je in principe geen halve kilo aankomt van een etentje, dat is veel vocht. De volgende dag weinig koolhydraten en heel veel water drinken helpen mij vaak wel om 2 dagen later weer terug op gewicht te zijn. Maar zal voor iedereen anders zijn..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt he?! Ik hou ook van rollend naar huis gaan. Maar iets minder vaak dat doen is misschien wel haalbaar voor mij. :)

      Verwijderen
    2. Je betaalt toch gewoon per gang? Dus minder als je minder eten bestelt? Of praten we nu over all-you-can-eat-vreetschuren?

      Verwijderen
    3. Ik vind de term vreetschuur erg denigrerend. Er zijn zat redenen te bedenken waarom sommige mensen voor dit soort concepten kiezen. Maar tegenwoordig zijn er ook zat 'all you can eat' concepten waarbij je gewoon aan tafel bediend wordt en wat helemaal geen vreetschuur is

      Verwijderen
  6. Vreetschuur is idd geen prettig woord. Maar ik snap de intense afkeer die mensen kunnen voelen bij zoveel overdaad, heel goed. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik snap ook dat mensen ergens afkeer bij kunnen voelen, maar die hoeft niet altijd naar buiten te komen vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben ik helemaal 400 procent met je eens. Hardop denken is lang niet altijd nodig. 'Je hoeft niet alles te zeggen wat je denkt' zei mijn moeder al. Evengoed deed ze zelf niet anders, maar ok, (was iets met beste stuurlui aan wal..). Groet en fijn en gezond weekend, Ine

      Verwijderen
  8. Even om dit on-topic af te sluiten 😉:
    En dan krijg je bij je bestelde gerecht ‘met friet en salade’…nou, bij mij gaat de friet echt wel op! En dan morgen een balansdagje zonder koolhydraten bij ontbijt en lunch, dat moet maar goed genoeg zijn!

    Ja bbq’s, ik ben geen fan….ik eet 1 stukje vlees en daarna plunder ik de groente en fruit afdeling. Liefst heb ik dan wel een hamburger of worstje waar ik met een broodje en wat sla of komkommer een geheel mee kan maken. Sausjes geef ik niks om en dat scheelt ook al een hoop. Vooral omdat ‘droogbrood’ ook niks is, dus als er geen lekkere kruidenboter is sla ik die over. Net als frisdrank en de meeste alcoholische drankjes, die laat ik ook liever aan een ander. Liever water met een smaakje (citroen+gember!). Feitelijk ben ik dus heel saai op een bbq….en irriteer ik mij er een bult aan om de hele tijd te moeten horen ‘neem anders nog een….(zelf in te vullen)’ en dan steeds dat weer beleefd af te slaan. Tot het nog erger wordt, mensen brengen je dan op eigen initiatief eten (ik noem dat - nooit hardop natuurlijk! - bijvoeren), helemaal super irritant!
    Dus zo zie je maar weer, ieder heeft zijn eigen worsteling (de volgende die zegt ‘ik struggle er mee’ kan een boze blik krijgen🤨) met dit soort sociale eetmomenten..

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)