zaterdag 25 mei 2024

Meer stappen zetten - mijn tips

 Doordat ik last had van hielspoor heb ik een tijdje niet zoveel kunnen lopen. De fysiotherapeut had aangeraden: twee korte rondjes per dag, en als je last van je voet krijgt, zo snel mogelijk stoppen. Dit was heel goed advies, want ik begin nu te merken dat de klachten afnemen en dat ik weer wat langere stukken kan lopen zonder pijn te krijgen. Hier ben ik erg blij mee, want ik wandel graag, dus het is fijn dat ik dit weer kan gaan oppakken. 


Natuurlijk hoeft het niet altijd meer, meer, meer te zijn, maar ik vind het toch wel leuk om te proberen dagelijks tussen de 6.000 en 12.000 stappen te halen. De ene dag haal ik dat met gemak, de andere dag moet ik er voor mijn gevoel wat meer moeite voor doen. Maar met deze tips lukt het mij eigenlijk altijd wel om minstens 6.000 stappen te zetten: 

Waarom wandelen?

Eerst maar eens antwoord op de vraag: waarom zou je uberhaupt meer willen wandelen? Het heeft veel gezondheidsvoordelen, zoals dat je beter gaat slapen, je conditie verbetert, je cholestrol verlaagt en nog veel meer. En het voordeel van wandelen is dat het voor de meeste mensen niet dusdanig intensief is dat je er snel blessures van krijgt - tenzij je natuurlijk hielspoor krijgt zoals ik, maar over het algemeen is het risico op blessures hoger bij intensievere sporten dan bij wandelen. 


Tip 1: muziek gebruiken

Als ik alleen ga wandelen luister ik graag naar muziek. Dit zorgt er ook voor dat ik in het ritme van de muziek ga lopen, en hierdoor ook wat intensiever wandel dan wanneer ik maar een beetje aan het slenteren ben. Voor mij is 130 BPM, dus 130 stappen per minuut, een lekker tempo waarbij ik net iets sneller loop dan zonder muziek, zonder dat het direct té intensief wordt. Op Spotify kun je playlists vinden in verschillende tempo's waardoor je op je eigen tempo kunt lopen of jezelf net een beetje kunt uitdagen om iets sneller te gaan. 

Tip 2: samen lopen

Het kan ook erg motiverend werken om met iemand samen te gaan wandelen. Ik ga zelf regelmatig met Sander wandelen of ik bel mijn zus tijdens het wandelen en dan lopen we beide in onze eigen woonplaats. 

Tip 3: wandel workout thuis

Als het regent of als ik gewoon even geen zin heb om naar buiten te gaan doe ik regelmatig een stappen workout thuis. Dit is een lichte workout waarbij je eigenlijk vooral stappen zet. Een voorbeeld hiervan zijn de workouts van Get fit with Rick:


Tip 4: wandelen in plaats van fietsen of de auto nemen

Een tip die ik bij de GLI kreeg is: kijk kritisch naar of je echt de fiets of auto moet pakken, of dat je ook kunt gaan lopen. Wandelen is intensiever dan fietsen en wordt hierdoor aangeraden door de GLI. Door het nuttige met het aangename te combineren maak je het makkelijker voor jezelf om je stappendoel te behalen. 



Wandelen jullie graag of ga je toch liever fietsen? 

5 opmerkingen:

  1. Het liefste ga ik lopend (wandelen is meer een term die ik gebruik voor het maken van een wandeling, met zelfde start als finishpunt zonder duidelijk doel) overal naartoe. Maar naar mijn werk (5 km en veel heuvel op, heen althans ;) ) pak ik liever de elektrische fiets. Voor het stadscentrum (ook 5 km) kies ik nog wel eens half-half, heen lopend en terug met de bus. Vooral omdat het anders erg veel tijd vraagt, zou dat geen punt zijn dan zou ik liever alles lopen.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt, lopen / wandelen kost wel veel meer tijd. Wel slim om heen te gaan lopen en terug te bus te pakken :)

      Verwijderen
  2. Ik ben nooit goede wandelaarster geweest en nu met nieuwe knieen (die trouwens prima functioren) pen in voet een aangemeten orthopedische schoenen kom ik niet verder dan 1 km. Met mij driewielerfiets kom ik wel tot 15 km

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat bij mij hielp tegen hielspoor is om na een wandeling OOfos slippers aan te doen. Dat ontspande mijn voeten.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)